Twintig docenten uit het basis-, voortgezet, speciaal en middelbaar beroepsonderwijs pleiten in een manifest voor een Nationale Lerarenraad waarin docenten van alle schoolniveaus samen bepalen wat kinderen op school moeten leren. Volgens Leraar2032 hebben leerkrachten nu veel te weinig te zeggen over wat zij aan hun leerlingen moeten leren. Dat meldt Trouw.
Volgens Leraar2032 is het onderwijs dichtgetimmerd door de grote hoeveelheid kerndoelen waaraan scholen moeten voldoen. Hierdoor klagen leerlingen over een gebrek aan samenhang tussen de lessen. De groep docenten achter het manifest stelt dat dit slecht is voor de kwaliteit van het onderwijs en voor het werkplezier van docenten. Mede-initiatiefnemer van het manifest en leraar van het jaar, Jasper Rijpma, stelt dat als docenten samen nadenken over wat kinderen moeten leren, schoolvakken beter op elkaar zullen aansluiten.
De docenten van Leraar2032 pleiten voor een curriculum waarin evenwichtig aandacht is voor persoonlijke vorming, sociale ontwikkeling en voorbereiding op een baan. Rijpma vindt dat het op school nu voornamelijk draait om voorbereiding op een baan. Uit een peiling onder 800 docenten blijkt dat twee derde van mening is dat leraren de grootste stem moeten hebben bij de vernieuwing van de onderwijscurricula. Een Nationale Lerarenraad zou de oplossing zijn. Morgenavond gaan de opstellers van het manifest in debat met leraren in De Balie in Amsterdam over een dergelijke lerarenraad.
© Nationale Onderwijsgids