Normal_examen_tentamen_leerling

Docenten Engels, Frans en Duits leren aan examenleerlingen om het examen beter te kunnen maken. Volgens RTL Nieuws is het College voor Toetsen en Examens (CvTE) niet bekend met de docententrainingen en de trucjes. Het CvTE heeft nu laten weten dat de examenmakers hier wel van bewust zijn en dat zij er bij de bevraging van de teksten voor zorgen dat de kandidaten voor het goed beantwoorden van de vragen niet alleen op deze leesstrategieën kunnen afgaan, maar ook begrip van de tekst als geheel nodig hebben. Dat meldt CvTE.

Bij examentrainingen moderne vreemde talen wordt vaak gewerkt met signaalwoorden in de tekst of een ander sprekend signaal in een tekst zoals een dubbele punt. Na een dubbele punt kun je bijvoorbeeld een opsomming verwachten of een tekstgedeelte met een concluderend karakter. Een tekst bevat veel woorden (signaalwoorden, verwijswoorden, voegwoorden) die iets zeggen over de structuur, de tekstverbanden, de bedoelingen van de auteur, de tekstsoort of het verschil tussen hoofd- en bijzaken Het hoort bij het reguliere onderwijs kandidaten met deze signaalwoorden vertrouwd te maken.

“De examenmakers zijn zich hiervan bewust en zorgen er bij de bevraging van de teksten voor dat kandidaten voor het goed beantwoorden van de vragen niet alleen op deze leesstrategieën kunnen afgaan, maar ook begrip van de tekst als geheel nodig hebben. Dat neemt niet weg dat leesstrategieën een kandidaat goed kunnen helpen bij het doorgronden van een tekst”, zegt CvTE.

Als het gaat om het kiezen van het juiste antwoord bij een multiplechoice-vraag is het uiteraard niet de bedoeling dat examenkandidaten er zeker van kunnen zijn dat een antwoordoptie fout is, zegt het CvTE. “Daarom nodigen wij SSL, het instituut dat deze lijst met examentrucs gebruikt, graag uit om deze lijst met ons te delen. Alleen dan kunnen wij samen met Cito onderzoeken of dit soort woorden daadwerkelijk veel voorkomen in de huidige centrale examens moderne vreemde talen 2016 en dat daarbij examenkandidaten hiervan op een onbedoelde manier voordeel hebben. Mocht de uitkomst van dit onderzoek positief zijn, dan zullen wij hier bij de ontwikkeling van nieuwe examenvragen nadrukkelijk op letten”, aldus CvTE.

Het college benadrukt dat docenten terecht kunnen bij het examenloket als zij vragen of opmerkingen hebben over de centrale examens. Docenten die belangstelling hebben om mee te werken aan de vaststelling van examens kunnen zich via de vakbonden en vakverenigingen aanmelden voor de vaststellingscommissies van het CvTE.