De Onderwijsraad stelt voor om een landelijke toets in te voeren die toekomstige leraren moeten afleggen aan het einde van hun opleiding. Dit moet ervoor zorgen dat elke leraar, ongeacht de gevolgde route, aantoonbaar voldoet aan de vereisten om voor de klas te staan. Dit meldt de NOS.
Momenteel moeten aspirant-leraren een toelatingstoets maken aan het begin van hun opleiding. Volgens de Onderwijsraad bieden deze toetsen echter weinig inzicht in het niveau dat studenten uiteindelijk bereiken. Daarnaast kunnen toelatingstoetsen de instroom in de lerarenopleiding onnodig bemoeilijken, terwijl er een groot tekort aan docenten is.
Het voorstel
De raad adviseert om de focus te verleggen van toelatingstoetsen naar een eindtoets. Hiermee wordt gewaarborgd dat alle leraren beschikken over voldoende vakinhoudelijke, didactische en pedagogische kennis voordat ze voor de klas komen te staan. Voorzitter Louise Elffers benadrukt dat, ongeacht de route naar het leraarschap, elke leraar aan dezelfde kwaliteitsstandaarden moet voldoen.
Diversiteit in opleidingsroutes
Er zijn in Nederland bijna vierhonderd verschillende routes om leraar te worden, variërend van hbo- en wo-opleidingen tot zij-instroomtrajecten. Hoewel flexibiliteit belangrijk is om het lerarentekort aan te pakken, leidt de variatie in opleidingen tot verschillen in kwaliteit.
De huidige wettelijke eisen voor lerarenopleidingen, zoals vakinhoudelijke en pedagogische basiskennis, zijn volgens de raad te algemeen geformuleerd. Dit maakt het lastig om consistentie te waarborgen tussen verschillende trajecten.
Aanbevelingen
De Onderwijsraad pleit voor:
- Specifieke en uniforme eisen voor alle lerarenopleidingen.
- Een landelijke eindtoets om te beoordelen of afgestudeerde leraren voldoen aan de minimumnormen.
- Behoud van flexibele opleidingsroutes, maar met de garantie dat de kwaliteit overal gelijk is.
Doel
Met dit voorstel wil de Onderwijsraad zowel de kwaliteit van het onderwijs verbeteren als het lerarentekort aanpakken. Door duidelijke normen te stellen en consistentie te bevorderen, hoopt de raad meer vertrouwen te creëren in de bekwaamheid van startende leraren.
Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer