Normal_les_klas_leerlingen_juffrouw_docent

Docenten maken vaak geen gebruik van de ict-mogelijkheden in de klas, zoals digitale lesmethoden of hulpmiddelen, uit onzekerheid. Ze zijn bang dat hun gebrek aan vaardigheden problemen zal veroorzaken in de les waardoor leerdoelen niet gehaald worden. Ook schamen leraren zich dat leerlingen misschien beter weten hoe het werkt dan zijzelf. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de universiteiten van Tilburg, Gent en Leuven. Dit meldt de Telegraaf.

Voor het onderzoek ‘De innovatieve leraar’ vulden ruim vijfhonderd Belgische en Nederlandse middelbare schoolleraren een vragenlijst in. Daaruit blijkt dat Belgische docenten met andere problemen kampen dan Nederlandse leraren. In Wallonië is de beschikbaarheid van hardware of een internetverbinding het grootste probleem. Nederlandse docenten worstelen meer met onzekerheid over hun eigen digitale vaardigheden waardoor zij het gebruik van ict in de klas vermijden.

Driekwart van de respondenten zegt liever uit boeken te werken. Ze zijn bang dat ze door hun gebrekkige vaardigheden in tijdnood zullen komen als ze digitale middelen gebruiken in de les. Vooral oudere vrouwelijke leerkrachten voelen zich niet voldoende vaardig om nieuwe technologieën toe te passen. Tegelijk is dat ook de groep dit het minst geneigd is om deze vaardigheden bij te spijkeren met nascholing.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids