Normal_download__1_

Het computerspel Minecraft is enorm populair onder kinderen en tieners. Steeds meer docenten gebruiken het spel in de les. Zowel basisschoolleerlingen als scholieren in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs kunnen profijt hebben van het spel. Dit meldt NRC.

Met Minecraft kunnen gebruikers hun eigen wereld bouwen met blokken. Complete landschappen of dorpen worden nagebouwd uit bekende televisieseries. Veel docenten doen hun voordeel met het populaire spel en experimenteren op eigen initiatief met Minecraft in hun lessen, zoals aardrijkskunde, wiskunde, scheikunde en geschiedenis. Rekenvaardigheden zoals rekenen, symmetrie, en ruimtelijk inzicht kunnen leerlingen in het spel goed toepassen en uitwerken. Ook sociale vaardigheden zoals samenwerken, discussiëren en het presenteren van hun werk komen aan bod.
 
Veel docenten zijn enthousiast, maar er klinkt ook tegengeluid. Tegenstanders denken dat leerlingen alleen het spel spelen, en weinig tot geen (reken)vaardigheden leren. Een manier om dit tegen te gaan is om het spel in het curriculum te verankeren en duidelijke leerdoelen te formuleren. 
 
Eind 2016 werd een ‘Education Edition’ van Minecraft gelanceerd, die van tevoren al was getest door meer dan vijftigduizend studenten en docenten. Hierbij kan de docent leerlingen in de gaten te houden door gesprekken mee te lezen, functies in- en uit te schakelen en leerlingen te teleporteren of te bevriezen als ze met andere dingen bezig zijn.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids