Kleine en middelgrote ondernemingen zijn de ruggengraat van de Nederlandse economie; ze stimuleren groei en economische activiteiten. Het midden- en kleinbedrijf (mkb) is flexibel en kan snel op veranderende markten inspringen. Ook bevordert het mbk innovatie en levert een aanzienlijke bijdrage aan internationale bedrijfsactiviteiten. 99,8% van alle Nederlandse bedrijven behoort tot het mkb en meer dan twee derde van de Nederlandse arbeidspopulatie werkt er.
Van oudsher is de Nederlandse handel internationaal. Het mkb presteert hierin bovengemiddeld, behalve in Noord-Nederland. Het doel van het lectoraat International Business is hierin snel verandering te brengen door het stimuleren van grensoverschrijdende samenwerking. Het uitgebreide netwerk van de Hanzehogeschool Groningen met meer dan honderd internationale partneruniversiteiten en instituten helpt hier aan mee.
Diederich Bakker komt uit Duitsland. Na zijn opleiding business administration studeerde hij af op internationaal management. Hij heeft een PhD in Marketing. Zijn professionele achtergrond ligt in marketingcommunicatie en marktonderzoek. Hij heeft gewerkt in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Australië en Nederland. Zijn belangstelling ligt in het onderzoek naar de internationale markten, market entry strategieën, private label branding en Asian branding strategies. Hij doceert marketing aan de International Business School van de Hanzehogeschool Groningen waar hij sinds 2002 werkzaam is.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids