Veel werknemers die bij hun huidige werk afvloeien en als zij-instromer het onderwijs ingaan, haken na verloop van tijd toch weer af. Vaak lijkt de stap om te switchen naar het onderwijs niet al te groot, omdat werknemers in een jaar tijd een lerarenopleiding kunnen afronden. Toch blijkt de praktijk minder makkelijk te zijn dan vooraf wordt ingeschat. Dat meldt het AD.
Een versnelde lerarenopleiding is bijvoorbeeld mogelijk aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, de TU Delft of de Universiteit Leiden. Voor medewerkers van Shell is deze opleiding gratis. Pieter Duisenberg, voorzitter van de vereniging van universiteiten (VSNU), kwam met dit initiatief voor uitvloeiende Shell-werknemers. Volgens Verhoef is dat plan op zich goed bedacht, maar moet het tekort aan docenten veel structureler worden opgelost. Op financieel gebied en wat betreft de professionele ruimte moeten er betere arbeidsvoorwaarden komen.
De zij-instromers die nu in het onderwijs gaan werken, worden volgens Verhoef gezien als de 'afdankertjes' van het bedrijf. Voor het imago van het onderwijs is zou dat nadelig zijn. Volgens Frank Cörvers van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) is dat niet het geval. De mensen die zich om laten scholen zijn zeker geen slecht functionerende mensen. Bovendien stelt hij dat de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs niet nieuw is. Het onderwijs dat momenteel veel leraren wiskunde, scheikunde en natuurkunde zoekt, kan juist baat hebben bij de technisch geschoolde mensen van bijvoorbeeld Shell, zegt Cörvers.
Toch is niet iedereen in het bedrijfsleven geschikt als docent, volgens Cörvers. Volgens hem is dat vooraf niet altijd goed te testen en blijkt uit de praktijk het best of iemand in het onderwijs past. Docenten zouden eigenlijk meteen voor de klas gezet moeten worden om te ontdekken of het onderwijs voor hen geschikt is. Intensieve begeleiding vanuit de lerarenopleidingen is daarbij volgens Cörvers noodzakelijk.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids
U weet vast niet één ander beroep te noemen waarvoor zulke misstanden opgaan. Bij de zij-instroom gelden ze allemaal. Ach, lesgeven aan onze kinderen, dat kan iederéén toch? "Beter iemand voor de klas dan niemand" is ons mantra. Zo houden we het lerarentekort - kwantitatief en kwalitatief - zelf in stand. Dat is geen natuurverschijnsel, maar het resultaat van beleid. Bewust of onbewust.
Noem mij één ander beroep waarvoor een ho-kwalificatie geldt; mensen zonder die kwalificatie direct zelfstandig 'aan de slag' mogen met klanten of patiënten; het bedrijf dat gebrek aan kwalificaties verborgen mag houden; de bedoeling is dat betrokkene 'in de praktijk' leert met vallen & opstaan, en waarbij de 'begeleiding' een wassen neus is, door collega's die dat in hun 'eigen tijd' moeten doen.
Als docenten direct voor de klas gezet worden, kan het lijken op een soort van beroepskeuzetest. Als het niet aardig lijkt of moeilijk wordt, gaan we wat anders doen. Wellicht geldt voor een docent ook de 10000-uren regel met de daarbij behorende focus, een goede coach en goede faciliteiten.
Duidelijk.. maar toch niet. Wat verstaat u onder veel?