Als school neem je natuurlijk een ontzettend grote verantwoordelijkheid op je: honderden kinderen moeten gezond, gelukkig en vooral veilig zijn op jouw school. Maar wat kun je nu doen om de veiligheid op school op peil te houden, of zelfs te verdedigen? Je leest het hier.
1. Gecertificeerde medewerkers
Je zorgt er natuurlijk voor dat er voldoende goed geschoolde BHV’ers op school aanwezig zijn, maar het volgen van een jaarlijkse BHV herhaling is ook van groot belang. Deze korte opfriscursus zorgt ervoor dat al het gecertificeerde personeel weer op de hoogte is van de nieuwste technieken, en direct kan handelen in geval van nood. Want hoewel een BHV cursus je veel leert, zakt deze informatie op een gegeven moment zelfs bij de beste student wat naar de achtergrond. Een BHV herhaling zorgt ervoor dat iedereen weer helemaal up-to-date is en precies weet wat te doen en hoe vol vertrouwen te handelen..
2. Het schoolbeleid
Wat helpt is het vastleggen van alle zaken omtrent veiligheid in het schoolbeleid. Op deze manier weet iedereen precies waar hij of zij aan toe is, en kan het standaard als punt ter bespreking geopperd worden tijdens bijeenkomsten en vergaderingen. Zorg dat het beleid altijd up-to-date is.
3. Anonimiteit
Biedt zowel medewerkers als leerlingen de mogelijkheid om anoniem melding te doen van een ervaring of locatie die zij als onveilig ervaren. Dit kan zowel een gevoel van onveiligheid zijn wanneer het gaat om pesten, maar ook wanneer het gaat om een specifiek schoollokaal of een locatie waar een onveilig gevoel ervaren wordt. Door de melder anonimiteit te geven wordt de drempel van het doen van aangifte verlaagd.
4. Verboden terrein
Maak mogelijk gevaarlijke locaties duidelijk ‘verboden terrein’ voor zij die hier een onveilig gevoel kunnen ervaren. DIt kan gelden voor de leerlingen, maar in sommige gevallen wellicht ook voor de leraren. Markeer deze locaties duidelijk als verboden terrein of ‘geen toegang voor onbevoegden’ om de veiligheid van de school op peil te houden. Denk bijvoorbeeld aan een serverruimte, waar een kind zich wellicht kan bezeren of in aanraking kan komen met elektriciteit.
5. Collectieve oplettendheid
Geef zowel medewerkers als leerlingen en ook assistenten aan dat collectieve oplettendheid belangrijk is. Zowel wanneer het gaat om fysiek mogelijk gevaarlijke situaties, als emotioneel en geestelijk gevaarlijke situaties. Denk hierbij aan een glad wegdek, scherpe haken of ogen aan deuren, maar ook mogelijke pestsituaties of oorpijn tijdens luide evenementen. Door de collectieve oplettendheid zoveel mogelijk te boosten, draagt iedereen zijn steentje bij aan een veilige, aangename school.
(Deze tips worden je aangeboden door BHV.nl)