SOA Aids Nederland heeft een onderzoek uitgevoerd onder docenten en daaruit blijkt dat seksuele voorlichting op scholen ouderwets en onvolledig is. Journalist en puberdeskundige Saskia Smith is het volkomen met de docenten eens. Dit meldt NPO Radio 2.
De inhoud van die ene les seksuele voorlichting gaat voornamelijk over het voorkomen van soa’s en ongewenste zwangerschappen. In het biologieboek staan plaatjes van druipers en andere soa’s, maar dat beeld over seks is niet meer van deze tijd. “Pure bangmakerij”, vindt Smith. In deze tijd is een goede seksuele voorlichting van groot belang, maar dan moet je onderwerpen als grenzen aangeven en toestemming geven aansnijden.
Kwetsbaarheid
Volgens Smith zijn schaamte en kwetsbaarheid de redenen dat seksuele voorlichting niet meer voldoet aan deze tijd. “Als docent ben je erg kwetsbaar en voor jongere mensen is het een onderwerp om over te giechelen. Het ongemak zit bij beide kanten.” SOA Aids Nederland is er dan ook voor dat het onderwerp niet alleen maar gegeven wordt door de biologie- of maatschappijleerdocent.
Sexting
Ook nieuw op het gebied van seksuele voorlichting is sexting. Bijna iedere scholier heeft wel een smartphone op zak en daarmee gebeurt het steeds vaker dat er seksuele foto’s worden verstuurd naar elkaar. Bij De Wild In De Middag legt Smith uit hoe belangrijk het is om jongeren over sexting te leren.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk