Scholen in Nederland zijn niet geholpen bij een eenzijdig antwoord over hoe we moeten omgaan met mobieltjes in de klas. Het gaat juist om het maken en volgen van een integraal beleid dat past binnen de school. Het is ook belangrijk om in te zetten op zelfregulering van leerlingen als het gaat om smartphones in de klas. Dat meldt de VO Raad.
In de publicatie, bedoeld voor schoolbestuurders, schoolleiders en leraren, legt Kennisnet uit dat het begrenzen van smartphonegebruik een school niet vrijwaart van een belangrijke verantwoordelijkheid. Leerlingen moeten leren omgaan met de digitale wereld waarmee ze met hun smartphone verbonden zijn, en ook in de toekomst zullen zijn. Hoe bereid je leerlingen voor op een werkend leven waarin digitale technologie een onmisbaar gereedschap is? Dat hoort ook bij een passend smartphonebeleid. Dit kan opgelost worden door smartphones in de les toe te staan, maar ook door erover te praten.
De voor- en nadelen van mobieltjes gelden ook voor tablets, Chromebooks en laptops. Want ook via die apparaten kunnen leerlingen video’s kijken en sociale media volgen.
Gericht gebruik
Het beste zou zijn als scholen een integraal beleid volgen voor een gericht gebruik van smartphones op school. Daarmee wordt voorkomen dat leraren onderling verschillende regels invoeren.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk