Tennis- en basisschoolleraar Fred M. kon jarenlang gewoon zijn gang gaan. Hij gaf zijn leerlingen kusjes, streelde hun benen en zat aan hun billen. Inmiddels kan hij een flinke celstraf krijgen. Maar hoe kon de school alle signalen van leerlingen negeren? Dat meldt Omroep West.
Meerdere jonge tennistalenten die M. coachte zijn tussen 2007 en 2012 door M. misbruikt. Dat bleek uit de rechtszaak van donderdag 27 juni. M. was ook nog docent op basisschool Het Spectrum in Delfgauw. Hij stond daar bekend als een amicale en gezellig leraar Maar hij was wel heel erg aanrakerig. Vijf van de meisjes die hij aanraakte hebben aangifte tegen hem gedaan, net zoals een van zijn tennisleerlingen.
Naar de directie van de school gestapt
De grote vraag is nu: wist niemand hier iets vanaf. Sommige meisjes die door M. werden betast zouden de directie van de school op tijd hebben ingelicht. “Kinderen die voor zichzelf opkwamen werden door M. als leugenaar weggezet. De school mag zich dat best kwalijk nemen”, aldus de officier van justitie.
Achteraf wel onderzoek gedaan
Marja Rijnbeek, directeur van RKBS Het Spectrum, zegt tegen Omroep West dat er achteraf wel onderzoek is geweest naar M. “Dat heeft toentertijd niet geleid tot een vermoeden van datgene waarvan M. nu verdacht wordt.”
Daar balen de directeur en de school ontzettend van. “Dat oud-leerlingen van onze school zich in het verleden onvoldoende gehoord hebben gevoeld, raakt ons echt.”
Arrestatie van M.
Toen M. werd gearresteerd is er wel actie ondernomen. Die dag zijn ook de andere docenten van de school ingelicht. Na de eerste pro-formazitting in november werd steeds duidelijker wat M. allemaal gedaan had. Op school kwam dat hard binnen, aldus Rijnbeek. “We hebben M. daarna ook meteen ontslagen.”
Veiligheid van leerlingen
De school heeft nu de plannen en protocollen omtrent de veiligheid van leerlingen opnieuw aangepakt. “We wijzen kinderen, medewerkers en ouders op de mogelijkheden die er zijn om te praten en op wat zij zelf kunnen doen in geval van zorgen rondom ongewenst gedrag binnen en rond de schoolomgeving.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk