LBRT luidt noodklok over groeiende kansenongelijkheid in het onderwijs

De Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers (LBRT) slaat opnieuw alarm over de toenemende kansenongelijkheid in het onderwijs, mede gevoed door de opmars van betaalde bijlessen en huiswerkbegeleiding. Recente cijfers van DUO en de VPRO Tegenlicht-uitzending van 8 september jl. bevestigen deze zorgwekkende ontwikkeling. Het aantal aanbieders van bijlessen en huiswerkbegeleiding is met een schokkende 61 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, wat de druk op leerlingen verhoogt en de kloof in het onderwijs verder vergroot. Dat meldt de LBRT. 

Marion Vliegenthart, directeur van de LBRT, benadrukt dat dit schaduwonderwijs afleidt van de kerntaak van scholen: het bieden van toegankelijk en kwalitatief hoogwaardig onderwijs voor álle leerlingen. "Veel bijlescentra zijn commercieel gedreven, wat de kansenongelijkheid vergroot. Ouders met beperkte middelen hebben vaak minder toegang tot kwalitatieve ondersteuning voor hun kinderen. Daarnaast kampen veel bijlesbedrijven met een tekort aan goed opgeleide medewerkers en is de kwaliteit van de geboden diensten vaak inconsistent. Dit is bijzonder zorgwekkend, vooral in het licht van het huidige lerarentekort," aldus Vliegenthart.

Meer remedial teachers 

De LBRT pleit voor meer inzet van remedial teachers in de scholen. "De noodzaak om remedial teachers bij te laten dragen in het reguliere onderwijs is groter dan ooit. Hun expertise en op maat gemaakte begeleiding dragen bij aan het verkleinen van leerachterstanden, het vergroten van kansen en het verbeteren van de onderwijskwaliteit," zegt Vliegenthart. Remedial teachers, die zowel in groepsverband als individueel werken, zijn leerspecialisten met diepgaande kennis van de leerlijnen. Dankzij hun gespecialiseerde opleiding en de toetsing via een kwaliteitsregister, beheerd door de LBRT, kunnen ouders, leraren en scholen vertrouwen op professionele begeleiding die is afgestemd op de behoeften van de leerlingen.

Oplossing 

De LBRT roept scholen, beleidsmakers en andere betrokkenen op om samen te werken aan een oplossing met de inzet van remedial teachers. Investeren in deskundigheid en ondersteuning binnen de schoolomgeving is essentieel om gelijke kansen te bieden aan alle leerlingen en de onderwijskwaliteit te waarborgen. "Het is van cruciaal belang dat er wordt gewerkt met erkende, gekwalificeerde professionals," aldus Vliegenthart. "Want elke leerling, ongeacht achtergrond, verdient onderwijs dat aansluit bij zijn of haar mogelijkheden."

Door: Nationale Onderwijsgids