DEN HAAG (Novum) - Ruim een derde van de studenten zou als ze hun studie opnieuw mochten doen, een andere opleiding kiezen. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van het tv-programma Eenvandaag onder 2300 jongeren. Velen vinden dat de studiekeuzebegeleiding op de middelbare school beter moet.
Ruim de helft van de studenten zegt niet goed te zijn begeleid bij het kiezen van een studie. Acht op de tien vinden dat een gesprek met een studieadviseur verplicht moet worden voor ieder scholier. Van de huidige scholieren zegt 69 procent moeite te hebben met de keuze voor een opleiding. Een kwart geeft aan behoefte te hebben aan meer begeleiding.
Minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) zegt in een reactie tegen Eenvandaag dat de verantwoordelijkheid bij de scholieren ligt. "Waar we echt van af moeten is dat ze denken: ik zet maar ergens een kruisje en dan ga ik kijken of de studie bij me past."
De meeste studenten, 69 procent, vinden dat ze zelf voldoende werk hebben gemaakt van hun studiekeuze.
Ik denk dat de 69% die genoeg gedaan denkt te hebben voor hun keuze, voor dat moment ook gedaan hebben wat in hun macht. Ik denk echter dat je als middelbare scholier gewoon te weinig zicht hebt over wat de mogelijkheden zijn met betrekking van je studiekeuze. Zo heb je open dagen (erg bekend), meeloopdagen (het meelopen met 15/20 leerlingen met 1/2 studenten van een studie), eenOPeen meeloopdagen (1 scholier loopt mee met 1 student van 1 studie). de laatste twee ga je doen als je enigszins zicht hebt op wat je ongeveer wilt doen en laten je zien of het niveau, de inhoud en de stad daadwerkelijk een beetje bij je passen. Wat ik ervaren heb toen ik langs 20 middelbare scholen ging om practicums te verzorgen is dat veel scholieren deze opties niet genoeg benutten en er vaak ook niet vanaf weten. Waar de fout ligt weet ik niet ik denk echter dat deze structuur misschien bekender gemaakt moet worden en we niet moeten vergeten dat scholieren tegenwoordig zoveel keus hebben dat ze niet precies weten waar te beginnen of te eindigen en om dan maar niet niks te hebben iets kiezen. Ik denk dat er zeker ruimte is voor verbetering aan de zijde van de middelbare scholen en bij vervolg opleidingen om meer duidelijkheid en structuur te geven zodat voor scholieren duidelijk word welke keuze ze eigenlijk hebben