![Studenten Studenten](/uploads/article/article_image/15319/normal_techniek-studenten.jpg)
DEN HAAG (Novum) - Het is geen goed plan om de titels tussen hbo en het wetenschappelijk onderwijs gelijk te trekken. Het wetsvoorstel hiertoe ontkent de verschillen tussen hoger beroepsonderwijs en de universiteit, oordeelt de Raad van State in advies aan de regering.
Het kabinet wil dat hbo’ers in navolging van academici voortaan ‘of Arts’ dan wel ‘of Sciences’ mogen toevoegen aan hun bachelortitel. Volgens het kabinet is de huidige bachelortitel voor hbo'ers onvoldoende herkenbaar voor werkgevers. Het wettelijk verschil tussen hbo en wo blijft wel bestaan.
Volgens de Raad van State zijn de verschillen tussen hbo en wo in Nederland groter dan in veel andere landen. Het gelijktrekken van de titulatuur doet ‘geen recht’ aan de Nederlandse praktijk en ‘ontkent’ de verschillen tussen beide onderwijsvormen, stelt de raad. Het wetsvoorstel biedt daarom onvoldoende argumenten voor het gelijktrekken van de titels.
De Raad van State heeft nog meer kritiek op het wetsvoorstel om de kwaliteit in het hoger onderwijs te verbeteren. Zo kraakt de adviseur van de regering het voorstel voor een nieuw promotietraject, waarbij promovendi niet langer in dienst zijn maar een beurs krijgen. Dit is weliswaar goedkoper voor universiteiten en die kunnen daardoor meer promovendi aannemen, maar het wordt wel minder aantrekkelijk om in Nederland te promoveren.
Een groot deel van de promovendi in de technische en natuurwetenschappelijke vakken komt momenteel uit het buitenland. Zij gaan wellicht voor een promotie in een ander land kiezen, stelt de Raad van State. Ook is de kans groot dat veelbelovende studenten in Nederland liever voor een carrière in het bedrijfsleven kiezen dan voor een promotie.
De Raad van State juicht het wel toe dat er meer opleidingen komen voor excellente studenten, maar wijst erop dat dit niet ten koste mag gaan van de gemiddelde student. Ook die groep is namelijk hard nodig voor de kenniseconomie. Verder ligt het risico op de loer dat het voor studenten en werkgevers onduidelijk wordt wat het niveau van een bepaalde opleiding is.
Als je echt PhD-'studenten' wil aanstellen dan moet je het hele Angelsaksische pakket aanbieden! Dus promoveren direct na je bachelor. Snel 4 jaar een proefschrift volkliederen (of 8 jaar part-time), niet publiceren, geen serieus wetenschappelijk werk leveren en zo snel mogelijk door de promotiefabriek. Het gevolg is dat er veel minder wetenschappelijke output vanuit Nederlandse universiteiten komt en een sterke devaluatie van de doctorstitel. En dat in navolging van een devaluatie van alle andere academische titels, laten we nou in elk geval één goedwerkend aspect van het Nederlandse onderwijs in stand houden!