Het aantal cyberincidenten in het hoger onderwijs en onderzoek nemen toe, ondanks het feit dat veel instellingen maatregelen hebben genomen. Dit blijkt uit het rapport Cyberbedreigingsbeeld dat Deloitte schreef op verzoek van SURF en het project Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs. Onderwijs- en onderzoeksinstellingen worden steeds interessanter voor cyberaanvallers. Dit meldt Security.nl.
Door de toenemende digitalisering van het onderwijs en de groei van de hoeveelheid data worden onderwijs- en onderzoeksinstellingen steeds interessanter voor verschillende soorten cyberaanvallers, aldus Deloitte. De aanvallen worden gepleegd door onder anderen, cybercriminelen, activisten, staten en bedrijven en commerciële instellingen, maar ook medewerkers en studenten worden als "actoren" genoemd.
Met name de onderzoeksgegevens, studieresultaten, persoonsgegevens en informatie over toetsen is interessant voor de aanvallers. Ondanks het feit dat al veel onderwijsinstellingen maatregelen hebben genomen om hacken te voorkomen, moet de cybersecurity over de gehele linie verbeterd worden. Recente cyberincidenten laten namelijk zien dat de reeds genomen maatregelen onvoldoende zijn, aldus Deloitte.
© Nationale Onderwijsgids