NSWZ doet onderzoek naar herinvoering schoolzwemmen op basisschool

De Nederlandse Stichting Water- & Zwemveiligheid (NSWZ) heeft een grootschalig onderzoek gelanceerd onder meer dan 5000 basisscholen in Nederland over de mogelijke herinvoering van schoolzwemmen. De NSWZ constateert dat de impact en gevolgen van deze maatregel nauwelijks zijn overlegd met de basisscholen zelf. Het huidige beleid leunt voornamelijk op een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek en het Mulier Instituut, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Staatssecretaris Vincent Karremans heeft aangekondigd met een aanbevelingsbrief over zwemles te komen, waarbij schoolzwemmen nadrukkelijk wordt overwogen als middel om de zwemvaardigheid en zwemveiligheid te verbeteren. Dat meldt NSWZ.

Het traditionele model van schoolzwemmen, waarbij kinderen onder schooltijd in groepsverband naar een zwembad worden vervoerd, brengt grote uitdagingen met zich mee. Het gemiddelde aantal lesuren voor het behalen van een zwemdiploma A bedraagt 51 klokuren, wat neerkomt op 68 lessen van 45 minuten. Voor een volledig ABC-diploma is zelfs 84 klokuren nodig (112 lessen). Wanneer schoolzwemmen slechts één keer per week plaatsvindt, kan dit betekenen dat een kind bijna twee schooljaren nodig heeft om enkel een A-diploma te behalen.

Reistijd en omkleden 

Daarnaast nemen reistijd en omkleden per zwemles gemiddeld een extra 40 tot 60 minuten in beslag. Dit betekent een aanzienlijke verstoring van de reguliere onderwijstijd en verhoogt de druk op basisscholen, die al worstelen met tijdsgebrek en personeelstekorten.

Zwemlesverlof 

Om basisscholen niet extra te belasten en toch zwemveiligheid te verbeteren, heeft de NSWZ een alternatief voorstel ingediend: Zwemlesverlof voor groep 1 en 2. Dit zou ouders de mogelijkheid bieden om hun kind onder schooltijd naar zwemles te brengen, zonder dat dit onder de directe verantwoordelijkheid van de school valt. Dit alternatief biedt flexibiliteit en voorkomt extra druk op het curriculum en het lerarentekort.

Zwemvaardigheid belangrijk 

Al honderden scholen hebben de enquête van de NSWZ ingevuld. Uit de eerste reacties blijkt dat veel schooldirecties het belang van zwemvaardigheid erkennen, maar vraagtekens zetten bij de haalbaarheid van schoolzwemmen binnen het huidige onderwijssysteem. Er zijn ook scholen die positief tegenover de herintroductie staan.

Onderzoek NSWZ

De NSWZ roept alle basisscholen op om deel te nemen aan het onderzoek. De enquête is via e-mail verzonden, maar mocht deze niet zijn ontvangen, dan is het onderzoek ook beschikbaar op de website van de NSWZ: www.nswz.nl.

De uitkomsten van dit onderzoek worden gedeeld met de Tweede Kamer, staatssecretaris Karremans, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en het ministerie van VWS. De NSWZ hoopt hiermee dat het belang van zwemveiligheid in de juiste proporties wordt gewogen tegenover de uitdagingen binnen het basisonderwijs.

Door: Nationale Onderwijsgids