
Ondanks dat ongelijke beloning tussen mannen en vrouwen al jaren op de agenda staat, verandert er weinig. Duidelijk is dat het een hardnekkig en complex probleem is dat in veel sectoren voorkomt. De komende tijd onderzoekt het College voor de Rechten van het Mens het beloningsbeleid van hogescholen. Dit meldt het College voor de Rechten van het Mens.
Nog steeds verdienen vrouwen tussen de vier en acht procent minder dan mannen, bij gelijkwaardig werk en evenveel ervaring. Gelijk belonen betekent niet dat alle werknemers precies hetzelfde salaris moeten krijgen. Er zijn goede redenen om iemand meer te betalen, bijvoorbeeld meer relevante werkervaring. Als er geen goede verklaring is voor het salarisverschil tussen een man en een vrouw is er sprake van ongelijke beloning. Het ongelijk belonen gebeurt vaak niet bewust. Juist daarom is het van belang om werkgevers ervan te doordringen dat er verandering nodig is. Zij dragen de verantwoordelijkheid voor het gelijk belonen van mannen en vrouwen.
Er is ook politieke aandacht voor ongelijke beloning. Binnenkort bespreekt de Tweede Kamer het wetsvoorstel van Kamerlid Yücel. Dit wetsvoorstel is volgens het College een goed voorbeeld van een structurele maatregel tegen ongelijk beloning. Het wetsvoorstel verplicht werkgevers de ondernemingsraad jaarlijks te informeren over de beloningsverhouding en te betrekken bij beleid over gelijke beloning tussen mannen en vrouwen. Ook moeten werkgevers cijfers over belonings(on)gelijkheid tussen mannen en vrouwen opnemen in hun jaarverslag. Daarbij zijn zij verplicht eventuele verschillen te verklaren en aan te geven hoe zij dit aan willen te pakken.
Met het onderzoek creëert het College inzicht in de problematiek en de valkuilen in het beloningsbeleid. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap financiert het onderzoek, dat is opgenomen in het Nationaal Actieplan Arbeidsmarktdiscriminatie van het kabinet. Dit najaar presenteert het College de resultaten van het onderzoek.
© Nationale Onderwijsgids