Het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) waren afgelopen donderdag en vrijdag samen met minister Bussemaker aanwezig op een internationale conferentie over het hoger onderwijs in Armenië. 48 minister maakten afspraken over het verbeteren van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en het verhogen van de kwaliteit van het Europese hoger onderwijs. Dit melden de LSVb en het ISO.
Bij afsluiting van de conferentie, vrijdag, ondertekenden de onderwijsministers het communiqué. Minister Bussemaker committeerde zich door ondertekening aan nieuwe ambities voor een toegankelijk Europees hoger onderwijs van hoge kwaliteit voor elke student. "We zijn zeer tevreden met deze ambities maar verwachten nu ook concrete stappen van onze minister, we gaven haar twee concrete wensen mee," zo melden de LSVb en het ISO.
De eerste wens is dat er 100 procent gepersonaliseerd en flexibel onderwijs gerealiseerd wordt, waarbij elke student het meeste uit zijn of haar opleiding kan halen. 'Student centred learning' is de term die hiervoor gebruikt wordt. "Een woord als ‘student gericht onderwijs’ zou niet hoeven te bestaan, maar moet vanzelfsprekend zijn," zo vindt Rosanne Broekhuizen van het ISO. Voor de studenten heeft deze vorm van onderwijs hoge prioriteit.
Het ISO en de studentenvakbond willen daarnaast dat er een 'national access plan' komt. Hierbij hebben ze een set met concrete maatregelen in gedachten die bijdragen aan toegankelijk onderwijs voor groepen studenten die nu ondervertegenwoordigd zijn of vaker tussentijds afhaken. "Na maatregelen met een negatieve impact zoals het leenstelsel is het nu tijd voor verbeteringen op dit vlak", aldus Tom Hoven van de LSVb. "Elke student moet kunnen studeren en dezelfde kansen hebben om een opleiding af te ronden. Ook als zijn ouders dat niet deden, ze cultuurverschillen merken of hun portemonnee te klein is," zo vindt het ISO.
Minister Bussemaker staat positief tegenover de wensen. Ze gaat hierover met studenten in gesprek.
© Nationale Onderwijsgids