Normal_fotooverhandigingpublicatievohonetwerken

De regionale VO-HO netwerken spelen een significante rol in de toename van het aantal havo/vwo-leerlingen met een N-profiel dat doorstroomt naar het bètatechnisch hoger onderwijs. In 2015/16 steeg dit tot 60 procent. Dat blijkt uit de publicatie Doorlopend leren van VO tot HO. Ruim tien jaar regionale VO-HO netwerken: opbrengsten, blik op de toekomst. Deze is op 23 maart 2017 officieel overhandigd aan Christianne Mattijssen en Feite Hofman namens de directies VO en HO van het ministerie van OCW en aan de drie onderwijskoepels VO-raad, Vereniging Hogescholen en VSNU. Dit meldt Platform Bèta Techniek.

De 10 netwerken bieden regionale platforms waarbinnen 12 universiteiten, 22 hogescholen en 361 VO-scholen elkaar treffen. Samen met maatschappelijke partners en het bedrijfsleven wordt gewerkt vanuit de driehoek: professionele ontwikkeling docenten, vakvernieuwing en aansluiting tussen VO en HO. Sinds 2004 bouwen de netwerken, ondersteund door PBT en SLO, aan hun communities. Waar eerder meer gericht werd op bèta en techniek, wordt nu ook geleidelijk verbreed naar alfa en gamma.
 
De infrastructuur is nagenoeg landelijk dekkend. Jaarlijks bereiken de netwerken ruim 35.000 deelnemende leerlingen en 3.800 deelnemende docenten. De intensiteit van samenwerken en het bereik zijn hoog. Naast stimuleringsmiddelen vanuit de overheid, realiseren zij 8.7 miljoen euro cofinanciering vanuit het voortgezet en hoger onderwijs (2015/2016).
 
De VO-HO-netwerken slaan een brug tussen voortgezet en hoger onderwijs, zowel tussen alle betrokkenen onderling als tussen beleid en praktijk. Dat wordt gewaardeerd door de verschillende stakeholders die de publicatie in ontvangst namen. Met de publicatie laten de netwerken zien wat er in tien jaar is opgebouwd. Het deelt facts and figures, goede ervaringen en vele interviews met betrokkenen. Daarnaast laten de netwerken met hun twaalfpuntenlijst zien waar zij in de toekomst naartoe willen. Zo zetten zij in op een nog bredere impact, lange termijn afspraken met alle partners en landelijke kennisdeling. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids