Normal_studenten2345

Ruim vijftien hogescholen doen vanaf komend studiejaar mee aan een experiment om het onderwijs toegankelijker te maken voor werkenden. Met flexibel deeltijdonderwijs kunnen studenten of werkenden hun eigen leerroute bepalen. Hiermee wordt het onderwijs afgestemd op de ambities, capaciteiten én de agenda van de deeltijdstudent zelf. Dit meldt Hanzehogeschool.

Het ministerie van onderwijs voert actief beleid op het toegankelijker maken van deeltijdonderwijs voor mensen die naast hun baan willen studeren. Hierbij ligt de nadruk op flexibiliteit: niet het onderwijsprogramma staat centraal maar de student. Deze kan kiezen uit en zoeken naar een mix van leervormen: online, klassikaal en studeren op de eigen werkplek. Dit heeft als voordeel dat de student meer invloed heeft op wat hij nodig heeft en wil leren. En ook invloed op hoe, waar en wanneer hij dat wil doen. Dit maakt het voor professionals een stuk aantrekkelijker om (opnieuw) te beginnen aan een opleiding.
 
De Hanzehogeschool bijvoorbeeld kiest hierbij voor een mix van online en klassikaal leren, met gebruik van de zogenaamde leeruitkomsten. Dit experiment is een onderdeel van het beleid van het ministerie van onderwijs. De Hanzehogeschool werkt niet met een vast onderwijsprogramma, maar met leeruitkomsten waarin wordt bepaald wat studenten moeten kennen en kunnen om een certificaat of diploma te verkrijgen. Hierbij worden ook eerder verworven kennis en vaardigheden meegenomen.
 
Flexibel deeltijdonderwijs past ook in de filosofie van een Leven Lang Leren: Associate degrees, bachelor- en masteropleidingen én cursussen voor iedereen die naast haar of zijn werk in beweging wil blijven.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids