Normal_award__prijs
Niels van Wanrooij, voltijdstudent aan de lerarenopleiding Frans en Kitty Hock, deeltijdstudent aan de lerarenopleiding Engels, hebben dit jaar ex aequo de Gerard Westhoff Taaldidactiekprijs gewonnen. Deze prijs wordt sinds 2009 jaarlijks uitgereikt aan het beste eindonderzoek op het gebied van vreemdetalendidactiek, geschreven door studenten aan Nederlandse lerarenopleidingen. De prijs wordt om het jaar toegekend aan een student van een tweedegraads lerarenopleiding. Dit meldt de HAN.
De jury had dit jaar achttien inzendingen ontvangen, afkomstig uit zes hogescholen. Het is een zeer rijke oogst, een recordaantal. Dit betekent waarschijnlijk dat het vakdidactisch eindonderzoek in de bachelor lerarenopleidingen steeds meer gewicht krijgt. Het is voor het eerst dat uit één hogeschool (de HAN) zoveel inzendingen zijn gekomen: negen van de achttien. Uit deze achttien inzendingen, die allemaal van goede kwaliteit waren, heeft de jury er twee geselecteerd voor de prijs, een scriptie Frans en een scriptie Engels. Beide auteurs hebben aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen gestudeerd. 
 
De scriptie Frans is geschreven door Niels van Wanrooij  en heeft als titel Le français spontané!. Niels werd bij het onderzoek begeleid door Twan van de Wetering van het Zwijssen College en door Mireille van der Elst, vakdidacticus bij de vakgroep Frans. De auteur van de scriptie Engels is Kitty Hock, de titel is Doeltaal-Voertaal. English Spoken Here. Kitty werd begeleid door Babette Arends van Rijn IJssel en door Heidi de Tillaar van de vakgroep Engels. 
 
Beide scripties gaan over gespreksvaardigheid in de klas, een thema dat heel populair was in deze ronde inzendingen. De jury vindt dat beide scripties praktijkrelevantie hebben en goed gestructureerd zijn, met duidelijke hoofdvraag en deelvragen. Het zijn mooi uitgevoerde en navolgbare onderzoeken. Ook zijn ze plezierig om te lezen en makkelijk overdraagbaar naar collega’s en naar andere talen. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids