Studenten die leren presenteren in een virtuele omgeving met behulp van een VR-bril lijken net zoveel hiervan te leren alsof ze voor een echt publiek staan. Dit blijkt uit onderzoek van Stan van Ginkel onder studenten van het HU-Instituut Archimedes, waar studenten worden opgeleid tot leraar in het middelbaar en voortgezet onderwijs. Dit meldt Hogeschool Utrecht.
NOG
Studenten leren betere presentatievaardigheden met VR-bril
-De leraren in spé gaven een presentatie terwijl ze een VR-bril op hadden. Tijdens de presentatie kregen ze meteen al feedback van het virtuele publiek. Was de presentatie bijvoorbeeld saai, dan maakte het publiek duidelijk dat het zich verveelde. Alle gedragingen van de studenten tijdens de presentatie werden vastgelegd en geanalyseerd en na afloop kregen de studenten feedback op stemgebruik, lichaamshouding en oogcontact.
Ondanks dat het programma nog niet was doorontwikkeld, waren de studenten nu al tevreden met de feedback van de VR-bril. Ze vonden het even waardevol als feedback van een docent. Volgens onderzoekers waren de presentatievaardigheden van de studenten ook verbeterd.
De komende tijd zal het programma worden doorontwikkeld zodat het digitale publiek nog adequater kan reageren. En er wordt vervolgonderzoek gedaan naar de vraag of feedback tijdens of juist na afloop van de presentatie gegeven moet worden. Op termijn zal de cursus Presenteren aan de hand van VR deel gaan uitmaken van de lerarenopleidingen van de HU.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids