De opleiding International Degree in English and Education (IDEE) van de Hogeschool van Amsterdam heeft een bijzonder kenmerk ontvangen van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Het kenmerk heeft betrekking op zowel de bijzondere kwaliteit van de opleiding als op het internationale karakter ervan.
IDEE leidt op tot een zogenaamde 'double degree' en wordt uitgevoerd in samenwerking met de University of Wolverhampton (UoW), waar de Nederlandse én Britse studenten via een uitwisselingsprogramma een deel van hun opleiding doen. Afgestudeerden kunnen dan ook bogen op een HvA-diploma Leraar Engels tweedegraads én een Bachelor of Arts in Education Studies van de UoW.
Na een uitgebreide visitatieprocedure ontving de HvA deze week de brief van de NVAO, waarin officieel werd bevestigd dat IDEE de beide bijzondere kenmerken krijgt toegekend. Uit het rapport van de visitatiecommissie blijkt dat het panel de doelstellingen van IDEE beschouwt als: 'voorbeeldig gelet op de prominente plaats van onderzoek en academische vorming die men niet of nauwelijks binnen de Nederlandse hbo-bachelor-opleidingen aantreft, en de internationale reikwijdte die veel en veel dieper gaat dan de gebruikelijke internationale oriëntatie.'
Liz Savage is opleidingsmanager Talen bij de HvA en is al een kleine vijftien jaar bij IDEE betrokken. 'De double degree, waarbij het onderwijskundige gedeelte in Wolverhampton wordt gevolgd, geeft een grote meerwaarde aan de opleiding,' aldus Savage. 'IDEE levert enorm goede docenten af: ze hebben het leraarsvak geleerd in het praktijkgerichte onderwijs van de HvA, en verwerven een gedegen basis in Engelse taal- en letterkunde én onderwijskunde dankzij hun studietijd in Wolverhampton. Zo ontwikkelen zij een meta-blik op het beroep leraar, op het onderwijs en op de rol van onderwijs in de maatschappij. Een IDEE-afgestudeerde is een professional die heel veel te bieden heeft.'
'Wolverhampton is een heel interessante uitwisselingspartner,' vertelt Savage. 'De stad ligt in de West Midlands, een industrieel gebied ten noordwesten van Birmingham. Over en weer is het voor alle betrokkenen - de Nederlandse en de Britse studenten - een verrijkende ervaring, om niet te zeggen een cultuurshock. Ik zie de studenten echt groeien door zo'n buitenlandervaring.'
IDEE leidt op tot een zogenaamde 'double degree' en wordt uitgevoerd in samenwerking met de University of Wolverhampton (UoW), waar de Nederlandse én Britse studenten via een uitwisselingsprogramma een deel van hun opleiding doen. Afgestudeerden kunnen dan ook bogen op een HvA-diploma Leraar Engels tweedegraads én een Bachelor of Arts in Education Studies van de UoW.
Na een uitgebreide visitatieprocedure ontving de HvA deze week de brief van de NVAO, waarin officieel werd bevestigd dat IDEE de beide bijzondere kenmerken krijgt toegekend. Uit het rapport van de visitatiecommissie blijkt dat het panel de doelstellingen van IDEE beschouwt als: 'voorbeeldig gelet op de prominente plaats van onderzoek en academische vorming die men niet of nauwelijks binnen de Nederlandse hbo-bachelor-opleidingen aantreft, en de internationale reikwijdte die veel en veel dieper gaat dan de gebruikelijke internationale oriëntatie.'
Liz Savage is opleidingsmanager Talen bij de HvA en is al een kleine vijftien jaar bij IDEE betrokken. 'De double degree, waarbij het onderwijskundige gedeelte in Wolverhampton wordt gevolgd, geeft een grote meerwaarde aan de opleiding,' aldus Savage. 'IDEE levert enorm goede docenten af: ze hebben het leraarsvak geleerd in het praktijkgerichte onderwijs van de HvA, en verwerven een gedegen basis in Engelse taal- en letterkunde én onderwijskunde dankzij hun studietijd in Wolverhampton. Zo ontwikkelen zij een meta-blik op het beroep leraar, op het onderwijs en op de rol van onderwijs in de maatschappij. Een IDEE-afgestudeerde is een professional die heel veel te bieden heeft.'
'Wolverhampton is een heel interessante uitwisselingspartner,' vertelt Savage. 'De stad ligt in de West Midlands, een industrieel gebied ten noordwesten van Birmingham. Over en weer is het voor alle betrokkenen - de Nederlandse en de Britse studenten - een verrijkende ervaring, om niet te zeggen een cultuurshock. Ik zie de studenten echt groeien door zo'n buitenlandervaring.'