Normal_4966

Met een spannende presentatie in een zaal vol onderwijsbobo's sloten twee teams van Fontys Hogescholen afgelopen donderdag een provinciale brainstormuitdaging af. Een verslag van de spanning en inspiratie bij studenten en docenten.

Twee teams, twee brainstormruimtes, pal tegenover elkaar in een gang van een mooi gebouw op Strijp S, het kloppend hart van creatief Eindhoven. Daar kwamen eind februari studenten en docenten van de Eindhovense Pabo en de Tilburgse lerarenopleiding samen voor de Challenge Onderwijs Brabant: met twee teams een week broeden op het thema ‘De leerkracht anno 2020'.

‘Het was een open strijd, maar af en toe ging de deur wel even dicht', lacht Rutger van de Sande, leider van het Tilburgse team. De leerkracht van de toekomst inspireerde tot een lawine van ideeën en plannen, vertelt Van de Sande. ‘Een hele wand van ons lokaal was gevuld met een enorm schoolbord. Dat hebben we wel twintig keer helemaal volgeschreven.'

Climax
Donderdagmiddag beleefde de challenge zijn climax: de eindpresentatie in een goed gevulde zaal in het Bossche provinciehuis. Bestuurders van scholen, bedrijven, ambtenaren van het ministerie, de Fontysstudenten en -docenten staan voor een zaal met invloed. Tot het laatste moment hebben beide teams geknutseld aan de inhoud en de vorm. Vooral in Eindhoven was er veel last minute stress, omdat de organisatie plotseling de eisen had bijgesteld.

'Ze hebben gelukkig allebei hun verhaal goed kunnen overbrengen, het vulde elkaar ook aan', aldus Cyrille van Bragt, opleidingscoördinator van de master Leren en innoveren op Fontys PABO Eindhoven. 'Tilburg werkte meer met concrete tabellen en voorbeelden, wij hadden een algemener verhaal over de leerkracht als deler van passie.'

Trots
Maar de wij-zij sfeer tussen de teams is al lang verdwenen, vertelt Van Bragt. ‘We waren trots op elkaars presentatie, niet jaloers'. De twee groepen willen hun toekomstvisies samen verder uitwerken en hopen dat de onderwijsbestuurders ook echt belangstelling zullen tonen. Het groepsgewijs brainstormen wordt in elk geval al opgepikt.

‘Die aanpak is heel waardevol', vindt Van Bragt. ‘Je leert heel veel van jezelf en anderen in het creatieve proces.' De pabo in Eindhoven kijkt serieus naar mogelijkheden om deze manier van werken een vaste plek in de opleiding te geven.