Studenten Summer Rous en Aline ten Napel zijn vrijdag 19 april uitgeroepen tot winnaars van de ‘Ad Talent Awards’ en benoemd tot landelijke ambassadeurs van het Associate degree-onderwijs. Dat gebeurde tijdens de drukbezochte ‘Landelijke Ad-dag 2024’, waarvoor Rotterdam Academy vandaag de deuren opende in Museumpark Rotterdam. Het overkoepelende thema van het event was ‘In de praktijk doen we het samen’. Tijdens verschillende workshops en themasessies stond de Ad-student als professional in de breedste zin centraal. Dat meldt Hogeschool Rotterdam.
De Ad-dag is een initiatief van het Overlegplatform Associate degrees en vond dit jaar voor de vierde keer plaats. Het doel van het event is het Associate degree-onderwijs te vieren met iedereen die zich daarvoor inzet en om dit bijzondere type onderwijs onder de aandacht te brengen. Het event is dit jaar gehost door Rotterdam Academy. Bij Hogeschool Rotterdam worden de tweejarige Associate degree-opleidingen aangeboden door Rotterdam Academy, die beschouwd wordt als één van de voortrekkers van het Ad-onderwijs in Nederland en alle Ad-opleidingen onder één dak aanbiedt. “We zijn er trots op dat we gastheer mochten zijn van de Landelijke Ad-dag, zeker in een stad waar het Ad-onderwijs zo goed past. Rotterdam biedt voor veel studenten een eerste kennismaking met het hoger onderwijs. Het is een stad van doeners en durfals en een stad waar zij deze stap durven nemen, vanuit een situatie waarbij het van huis uit niet altijd vanzelfsprekend is dat je gaat doorstuderen”, zegt Roland van der Poel, directeur van Rotterdam Academy en voorzitter van het Overlegplatform Associate degrees. “De Landelijke Ad-dag is een dag van erkenning voor iedereen die zich inzet voor het Associate degree-onderwijs. Dit initiatief is klein begonnen, toen zeven hogescholen als voortrekkers besloten om deze mooie vorm van onderwijs in Nederland op de kaart te zetten. Tijdens deze vierde editie van de Landelijke Ad-dag kwamen ruim tweehonderd collega’s en 26 hogescholen samen om gezamenlijk de Associate degree nog bekender en groter te maken.”
Ad-onderwijs
De Landelijke Ad-dag biedt de mogelijkheid om kennis en ervaring uit te wisselen over nieuwe ontwikkelingen in het Ad-onderwijs via keynote sprekers en 24 inspirerende workshops. Tijdens deze workshops kwam het Ad-onderwijs vanuit allerlei invalshoeken aan bod: van de kansen en uitdagingen van Ad-studenten tot de rol van de Ad-professionals als toekomstbestendige professionals. Daarnaast stond de uitreiking van de ‘Ad Talent Awards’ op het programma. Twee Ad Talenten Summer Rous en Aline ten Napel zijn benoemd tot landelijke ambassadeurs van het Ad-onderwijs: één ambassadeur voor voltijd en één voor deeltijd/duaal. De meeste hogescholen die zijn aangesloten bij het Overlegplatform Associate degrees hebben hiervoor een Ad Talent genomineerd; in totaal waren achttien studenten genomineerd. De winnaressen ontvingen een cheque van 250 euro en zijn benoemd tot landelijke ambassadeurs van het Ad-onderwijs.
Ad Communicatie
Summer Rous is tweedejaars studente bij de voltijdopleiding Ad Communicatie aan Avans Academie. Ze vindt het prettig om praktisch opgeleid te worden en haar creativiteit volop te ontwikkelen. Haar motto is geïnspireerd op de bekende uitspraak van Pippi Langkous: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Haar docenten omschrijven Summer als een studente die veel energie heeft, altijd positief is en opdrachtgevers weet te verrassen met creatieve ideeën. De jury roemt haar om haar ondernemende en onderzoekende houding en vanwege de snelle ontwikkeling die zij als Ad-talent heeft laten zien. “Summer is zeer maatschappelijk betrokken en heeft oog voor het welzijn van anderen. Dat blijkt onder meer uit haar vrijwilligerswerk op een zorgboerderij en het trainen van een jeugdteam. Bij communicatievraagstukken leeft ze zich goed in haar doelgroep in en vertaalt dat naar creatieve oplossingen. Gezien haar jonge leeftijd laat Summer veel potentieel zien. We hebben haar gekozen als winnaar, omdat duidelijk is dat zij veel impact zal hebben op mensen als zij zich als Ad-professional gaat profileren met haar vakmanschap, haar innovatief vermogen en haar verbindende karakter.”
Ad Voedingsmiddelentechnologie
Aline ten Napel is studente bij de deeltijdopleiding Ad Voedingsmiddelentechnologie aan Hogeschool van Hall Larenstein en werkt daarnaast als banketbakker bij een bakkerij waar zij gebak en chocolade ontwikkelt, verbetert en produceert. De tweejarige Ad-opleiding was dé kans om naast haar werk theoretische verdieping op te doen. De jury omschrijft Aline als “een vakvrouw die na haar mbo-opleiding verdieping zoekt via de Ad-opleiding en zich blijft ontwikkelen als banketbakker. Ze brengt theorie en praktijk samen om te experimenteren en tot nieuwe oplossingen te komen. Deze synergie is erg waardevol en maakt Aline onmisbaar voor docenten, medestudenten en haar collega’s in de bakkerij. Ze wil zich verder ontwikkelen en toont aan welke grote meerwaarde dit heeft voor kleine bedrijven die geen product development en innovatieafdeling kennen. We hebben deze prijs aan haar toegekend vanwege de tastbare resultaten die zij heeft bereikt. Zo heeft zij het productieproces van haar werkgever efficiënter ingericht, waardoor 400 uur aan personeelstekort is opgelost. Ook is de bakkerij verduurzaamd door minder gas en elektriciteit te verbruiken. Dat Aline een echte ambassadeur voor het Ad-onderwijs is, heeft ze laten zien door presentaties aan bedrijven te geven om de bekendheid van haar opleiding te vergroten.”
Associate degree
Hoewel de Associate degree in Nederland steeds belangrijker wordt, krijgt dit type onderwijs niet altijd de aandacht die het verdient. Zo is de totale instroom van Ad-studenten in 2023 met maar liefst 20,8 procent toegenomen. Bovendien blijkt uit de HBO Monitor 2023 dat de perspectieven van Ad-studenten erg gunstig zijn. Afgestudeerden van de Associate degree-opleidingen hadden in 2023 de kortste zoekduur; maar liefst 92,2 procent vond direct werk. Ook bij Hogeschool Rotterdam is de instroom zichtbaar gegroeid. “In 2023 zagen we dat het totale aantal studenten dat zich inschreef ten opzichte van 2019, het laatste pre-coronajaar, met 6,8 procent is toegenomen. Dit is vooral toe te schrijven aan Associate degree-opleidingen, terwijl de instroom bij bacheloropleidingen juist is afgenomen. Dat betekent dat er verhoudingsgewijs steeds minder bachelor-studenten zijn en meer Ad’ers en hbo-masterstudenten”, vertelt Sarah Wilton-Wels, bestuursvoorzitter van Hogeschool Rotterdam. “Dat is een positieve ontwikkeling, want het tweejarige karakter van de Ad-opleidingen wordt alleen maar belangrijker in een snel veranderende wereld waarin alles steeds kort-cyclischer wordt. Ook biedt het voor steeds meer mensen een mooie kennismaking met het hoger onderwijs.”
Door: Nationale Onderwijsgids
Beeld: Hogeschool Rotterdam