In de eerste levensjaren van kinderen moet leesbevordering versterkt worden, zo pleit de Leescoalitie. Voorlezen en lezen zou leiden tot een aantoonbaar betere taalvaardigheid bij jonge kinderen. De Leescoalitie heeft daarom een petitie overhandigd aan de Tweede Kamer over de leesbevordering. Volgens de coalitie spelen consultatiebureaus, pabo's en mbo's een grote rol bij het voorkomen voor een taalachterstand. Dat meldt Stichting Lezen en Schrijven.
“Door kinderen van heel jongs af aan voor te lezen, voorkom je onoverkomelijke taal- en leesachterstanden”, zegt Gerlien van Dalen, directeur Stichting Lezen en voorzitter van de Leescoalitie. Taalachterstanden leiden op den duur tot sociale, maatschappelijke en economische problemen. Vrijdag werd al bekend dat minister Bussemaker van Onderwijs en staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid gaan kijken wat consultatiebureaus doen om (dreigende) taalachterstand te signaleren bij kleine kinderen.
Bussemaker kondigde onlangs al het nieuwe actieprogramma Tel mee met Taal aan. Van Dalen benadrukt dat dit programma bijdraagt aan de ambitie van de Leescoalitie om ervoor te zorgen dat er over tien jaar geen kind meer de school verlaat met een leesachterstand. Wel doet de coalitie een drietal aanbevelingen om structureel in te vullen naast het actieprogramma. Zo beveelt de coalitie aan om te zorgen voor een structurele leesbevordering in de eerste levensjaren van een kind. Ook zou leesbevordering een vast onderdeel moeten zijn van het pabo-curriculum en de mbo-opleidingen tot pedagogisch medewerker en onderwijsassistent. Tot slot beveelt de coalitie aan om leesbevordering op het mbo te stimuleren. Hiervoor moeten programma's ontwikkeld worden.
© Nationale Onderwijsgids