Normal_schoolplein_spelen

Met elkaar spelen op het schoolplein is belangrijk voor het ontwikkelen van sociaal gedrag. De sociale vaardigheden van kinderen verbeteren naarmate zij vaker in kleine groepjes met andere kinderen spelen. Dit blijkt uit onderzoek van ontwikkelingspsychologe Carolien Rieffe van de Universiteit Leiden en haar Portugese collega Guida Veiga in samenwerking met het Leiden Institute of Advanced Computer Science. Uit hun analyse blijkt vooral het belang van fysiek spel voor de sociale competenties bij kinderen. Dit meldt Vakblad Vroeg. 

Rieffe en Veiga wilden weten welke manieren van spelen de sociale ontwikkeling van kinderen kunnen bevorderen. Zij volgden daarvoor 73 kinderen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar tijdens het spelen op het schoolplein. Uit hun observaties blijkt dat met name fysiek spel en spelen in kleine groepjes belangrijk zijn voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden.

De onderzoekers pleiten er dan ook voor om de steeds grotere nadruk op leren niet ten koste te laten gaan van de speeltijd van kinderen. “Je ziet steeds vaker dat de vrije speeltijd van kinderen wordt vervangen door activiteiten die gericht zijn op leren, maar ons onderzoek laat juist zien hoe belangrijk spelen is. De focus op leerprestaties van scholen en voorscholen zou dus niet ten koste mogen gaan van de belangrijke ontwikkelmogelijkheden die kinderen krijgen op het schoolplein", aldus Rieffe.

De wetenschappers onderzochten de interacties tussen kinderen op het schoolplein. Daarbij pasten ze een innovatieve techniek toe. Ze bevestigden sensoren (Radio-frequency Identification Devices, RFID) op de kleding van de kinderen zodat zij de kinderen konden observeren zonder dat hun gedrag werd beïnvloedt door de aanwezigheid van volwassenen. Ook werd het spel van de kinderen op het schoolplein gefilmd. Zo konden zij veel gegevens verzamelen over de hoeveelheid en duur van de interacties, de grootte van de groepen en de manieren van spelen, zoals rollenspellen, sportief spel of stoeien. Deze gegevens vergeleken de wetenschappers met informatie van leraren over de sociale vaardigheden van de kinderen.

© Nationale Onderwijsgids