Er moet juist extra geïnvesteerd worden in het onderwijsachterstandenbeleid in plaats van bezuinigd. Dit schrijven gemeenten, onderwijsorganisaties en andere belangengroepen voor onderwijs en kinderopvang vandaag in een brandbrief aan het kabinet en de Tweede Kamer. Dit melden NU.nl en het Algemeen Dagblad.
NOG
Gemeenten en scholen sturen brandbrief over onderwijsachterstanden
-De organisaties pleiten in de brief voor een jaarlijkse 100 miljoen euro extra om onderwijsachterstanden bij jonge kinderen weg te werken, in plaats van de bezuinigingen van 65 miljoen euro die voor komend jaar gepland staan. De Tweede Kamer had al eerder laten weten niet achter het bezuinigingsvoorstel van staatssecretaris Dekker te staan via een aangenomen Kamermotie. “Dekker moet stoppen met het schuiven van geld ten koste van kwetsbare kinderen en voldoende middelen vrij maken voor de kinderen in álle gemeenten", stelt PvdA-Kamerlid Keklik Yücel.
Eén voorschoolse opvang voor alle kinderen van twee tot vier zou bijdragen aan het creëren van gelijke onderwijskansen voor alle kinderen. De ondertekenaars van de brief willen zich daar samen voor inzetten. Nu wordt bij het vaststellen welk kind extra ondersteuning krijgt alleen gekeken naar het opleidingsniveau van de ouders. Daarbij komt dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft vastgesteld dat het aantal leerlingen met risico op achterstanden ruim twee keer zo groot is als waar de afgelopen jaren vanuit werd gegaan, aldus de briefschrijvers. Daarom zou het budget voor het wegwerken van die achterstanden juist moeten worden verdubbeld. Ook de SER pleitte in een vorig jaar uitgebracht advies om te investeren in voorschoolse voorzieningen.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids
Als Sander Dekkers nou gewoon is het Lerarenregister opdoekt -want dat is vroeger ook nooit nodig geweest!- en het geld in de voorschoolse opvang steekt dan zijn er twee problemen opgelost. Het Lerarenregister dient vooral het opleggen van politieke beroepsverboden: het is beschamend dat leraren zonder werk in het onderwijs zelf hun bijscholing moeten bekostigen en regelen!