Normal_kov__opvang__kind__spelen__auto_s__jongen

Stint-fabrikant Edwin Renzen is bezig om de stint weer op de openbare weg te krijgen. Onder andere een nieuwe rijtraining en een ‘Stint-certificaat’ moeten de stint het bestaansrecht teruggeven. Dat schrijft hij in een brief aan betrokken kinderopvangorganisaties. Dit meldt RTL Nieuws.

Nadat de stint werd verboden op de openbare weg na het fatale treinongeval in Oss, had Renzen faillissement aangevraagd voor zijn bedrijf. Maar toen minister Van Nieuwenhuizen suggereerde dat ze wilde meewerken aan een terugkeer van de stint, en mogelijk met een 'tijdelijke' regeling zou komen, trok hij dit weer in. 
 
Samen met onder andere de Branchevereniging Kinderopvang, Oudervereniging BOinK, en TU Eindhoven heeft Renzen gekeken naar wat er moet gebeuren om de stint weer veilig te kunnen gebruiken op de openbare weg en hiervoor zijn voorstellen ingediend. Renzen schrijft ook in de brief dat hij de stint bij een Duits instituut opnieuw heeft laten keuren. Dit bedrijf kwam tot dezelfde conclusie als de Rijksdienst voor het Wegverkeer bij de keuring in 2011.
 
Renzen hoopt dat minister van Nieuwenhuizen nu voldoende informatie heeft gekregen om de stint in januari weer de weg op te laten gaan. Maar het is ook goed mogelijk dat nader onderzoek gedaan moet worden en dan zou maart of april logischer zijn, schrijft Renzen. De uitkomsten van de onderzoeken van TNO en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) worden deze maand verwacht. 18 december staat hiervoor een debat gepland in de Tweede Kamer. 
 
Vandaag dient een hoorzitting op het ministerie van IenW, waar organisaties in de kinderopvang hun bezwaren tegen het van de weg halen van de stint zullen toelichten.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids