Vier partijen hebben de krachten gebundeld in een gezamenlijke aanpak om thuiszitters tegen te gaan. Alle kennis van Ingrado, Gedragswerk, het Landelijk expertisecentrum speciaal onderwijs (Lecso) en de Landelijke Beroepsgroep Begeleiders in Onderwijs (LBBO) is gebundeld in de brochure 'Concrete aanpak van (dreigend thuiszitten). De partijen denken dat passend onderwijs zonder thuiszitters mogelijk is. Dat meldt de PO-Raad.
De partijen benadrukken dat de brochure niet weer een handreiking of protocol is, maar een pakket concrete projecten en activiteiten die eenvoudig kunnen worden opgepakt door scholen en samenwerkingsverbanden. Iedere activiteit bevat een praktische werkagenda zodat duidelijk is wie welke stappen zet. Zo is er het project 'begeleiders in het onderwijs aanpak thuiszitters'. Hierbij zorgen de partijen ervoor dat in elk samenwerkingsverband een expert-begeleider thuiszitters beschikbaar is.
Verder worden thuiszitterstafels gestimuleerd. Dit zijn gesprekstafels waar gesproken wordt over leerlingen die thuiszitten of voor wie dat dreigt. Deze tafels werden tot nu toe vooral georganiseerd op regionaal niveau. Deelnemers waren onder meer afkomstig van scholen, samenwerkingsverbanden en gemeente (leerplicht). De concrete aanpak is effectief gebleken.
De andere activiteiten die in de brochure worden toegelicht zijn: traject 'gelukkig hebben we de leerkracht nog!', opleiding 'passend onderwijs zonder thuiszitters', aanpak doelgroep ZMOLK, project 'vroegtijdige signalering', agendapunt 4, expertgroep 'schoolweigering' en tot slot beweging 'vanuit autisme bekeken'. De gehele brochure is hier te bekijken.
© Nationale Onderwijsgids