Normal_klaslokaal__leeg__vrij__schoolverlater

De verzuimregistratie in het middelbaar beroepsonderwijs moet op orde zijn. Daarnaast moet er gerichte en preventieve actie op verzuim ondernomen worden door mbo-instellingen. Dit moet het verzuim onder mbo-studenten doen afnemen. Dit schrijft minister Bussemaker van Onderwijs in een brief aan de Tweede Kamer. Dit meldt Rijksoverheid. 

Bussemaker trekt deze conclusie naar aanleiding van een onderzoek dat zij heeft laten uitvoeren naar het verzuim onder mbo-studenten. Dit onderzoek volgde uit berichtgeving van de gemeente Rotterdam en NOS van 21 februari jongstleden dat mbo'ers in Rotterdam wel studiefinanciering ontvangen maar geen onderwijs volgen. Belangrijkste conclusie uit deze onderzoeken is dat de voornaamste redenen om veelvuldig te verzuimen niet te maken hebben met oneigenlijk gebruik van studiefinanciering. Vooral een moeilijke thuissituatie, motivatie en aspecten van de opleiding blijken een grote rol te spelen. 
 
Bussemaker vindt dat een goede verzuimregistratie bijdraagt aan een continue schoolloopbaan en het tegengaan van ongeoorloofd gebruik van studiefinanciering. Studenten vallen niet tussen wal en schip, maar worden geregistreerd en komen bij een RMC terecht die samen met de mbo-instelling een zorgplan voor de student kan opstellen. Bussemaker wil hierbij dat voor studenten van boven de 18 jaar dezelfde regels gelden als voor jongeren die onder de leerplicht vallen. “Dit betekent dat instellingen ongeoorloofd verzuim van mbo-studenten melden na 16 uur in 4 weken in plaats van na 4 weken aaneengesloten verzuim bij de 18+ groep”, schrijft zij. Mbo-instellingen en gemeenten kunnen door de registratie veel gerichter reageren.
 
Uit onderzoek blijkt ook dat de scholingsplicht jongeren in sommige gevallen ongemotiveerd en zonder studiedoel laat studeren. Scholen, gemeente, RMC's en partners uit de regio moeten hun dienstverlening voor jongeren zonder startkwalificatie beter afstemmen, bijvoorbeeld via een (leerwerk)baan, aldus Bussemaker.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids