De lockdown heeft veel negatieve gevolgen voor jongeren en het onderwijs, maar er zijn ook positieve ontwikkelingen te zien. Tijdens de coronacrisis spijbelen leerlingen een stuk minder vaak, zo merken meerdere scholen. Dit meldt Brabants Dagblad.
“Het verzuim van de leerlingen is een stuk lager dan vóór corona”, vertelt Toos Michon, directeur havo-vwo van het Elde College in Schijndel. “Leerlingen vinden het heel fijn om structuur te hebben. En ze zijn blij dat ze hun vrienden en vriendinnen kunnen zien, ook al is het in veel gevallen slechts online. De school staat nu veel meer op nummer 1 dan normaal. Leerlingen missen het groepsgebeuren, zegt mijn psychologie van de koude grond.”
De cijfers van Regionaal Team Leerplicht Oost-Brabant komen overeen met dit beeld: het aantal leerplichtzaken daalde van 376 zaken in 2018-2019 tot 300 zaken in het afgelopen schooljaar. Hoewel deze daling niet geheel toegeschreven kan worden aan de coronacrisis, aangezien deze pas halverwege het schooljaar begon, heeft het zeker invloed gehad, zo denken schoolleiders. Michon ziet bovendien dat het verzuim nog altijd blijft dalen. Zij denkt dat dit ook te maken heeft met het feit dat er geen verloven meer worden aangevraagd voor familiefeesten of tussentijdse vakanties.
Waarnemend rector Emmeken van der Heijden van het Jacob Roelandslyceum en Baanderherencollege in Boxtel ziet dezelfde daling van verzuim en spijbelaars: “Er is geen wil om te spijbelen. Leerlingen hebben juist veel meer de wil om naar school te gaan. Ze zoeken de sociale interactie met elkaar op.”
Door: Nationale Onderwijsgids