Het aantal vacatures in de melkveehouderij ligt momenteel rond de 750. Vanuit de AOC's stromen slechts 450 gediplomeerde deelnemers uit. In het HBO is dat aantal circa 100.
Het nijpende tekort aan uitstromende studenten houdt de gemoederen bezig, zo meldt AgriHolland. De onderwijsinstellingen proberen op verschillende manieren de aandacht van de potentiele studenten te trekken. Inspelen op discussiepunten als megastallen, duurzaamheid, weidegang en diervriendelijkheid kunnen in de zoektocht wel eens een cruciale rol gaan spelen.
Wiebe Nijlunsing van het samenwerkingsverband tussen de agrarische scholen, de Groene Kennis Cooperatie, stelt dat de melkveehouderij meer een onderdeel van de keten moet worden en minder als productiebedrijf moet worden gezien. "Het maatschappelijk draagvlak bepaalt of de melkveehouderij uit Nederland verdwijnt, of dat er ruimte is voor een duurzame zuivel. Dit bepaalt vooral de belangstelling voor de primaire sector."
Projectdag
Studenten van de Stoas Hogeschool in Dronten organiseerden voor zo'n 60 studenten een projectdag in Leeuwarden in het kader van maatschappelijk bewust boeren. Tijdens een speciale workshop werd de studenten gevraagd wat een goede toekomststrategie van de zuivelcoöperatie zou kunnen zijn. De studenten kwamen met antwoorden als 'inspelen op luxe, gezondheid' en 'een positieve uitstraling van de melkveehouderij'.
Door een bepaald merk in de markt te zetten kunnen melkveehouders extra waarde aan het product toevoegen. Melkveehouder Herman Miedema, districtvoorzitter van FrieslandCampina, stelde dat FrieslandCampina qua volume een groter merk dan Coca Cola en Heineken is. "Jonge mensen zijn daar gevoelig voor. Daar proberen we als cooperatie meer op in te spelen."
Weidegang
Aan de melkveehouderij is de belangrijke taak om de kritische massa het juiste verhaal te vertellen. Het verplicht stellen van weidegang bleek tijdens de workshop een belangrijk discussiepunt. De studenten begrepen in eerste instantie niet waarom FrieslandCampina overweegt de stap naar verplichte weidegang te maken.
"Probeer de burger maar eens uit te leggen dat een koe die op stal staat het beter heeft dan een koe in de wei. Je kunt wel gelijk hebben, maar krijg je ook gelijk?", geeft Miedema aan. "Niemand van FrieslandCampina heeft ooit beweerd dat een koe in de wei het beter doet. Toch hecht 90% van de burgers hier veel waarde aan. Weidegang is dus ontzettend belangrijk voor ons imago."