Mbo’ers voelen zich vaak gestrest vanwege alle dingen die ze ‘moeten’ doen. Stages combineren met lessen op school, maar ook bijbaantjes en sociale verplichtingen zorgen voor die druk. De half miljoen mbo’ers die Nederland telt moeten ook meer waardering krijgen. Tussen hen en de hbo- en wo-studenten moet er meer gelijkheid komen. Dat meldt de NOS.
Het Trimbos-instituut deed samen met het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO), Pharos, Erasmus Sync Lab en de Universiteit Utrecht onderzoek. Daaruit kwam het rapport Als je door de bomen het bos niet meer ziet voort. 2908 mbo’ers werkten mee aan het onderzoek.
Balans vinden
Mbo’ers worden continue geconfronteerd met stage, studie, werk en thuis en daar moeten ze een balans in vinden. Volgens onderzoekers kunnen uitval en gezondheidsproblemen daar het gevolg van zijn.
Het mbo heeft studenten met verschillende achtergronden die daar les krijgen. Veel studenten geven aan dat ze thuis in het huishouden bijspringen of financieel bijdragen. Een gedeelte van de mbo’ers ervaart druk vanwege emotionele problemen die samengaan met spanningen in de thuissituatie.
Betaalbare opleiding
De studenten zien graag dat de opleiding betaalbaarder wordt. Het combineren van een studie met een bijbaan zorgt namelijk voor prestatiedruk. Stagediscriminatie komt ook veel onder mbo’ers en een stagevergoeding is niet zo heel vanzelfsprekend. Terwijl dit bij hbo’ers en universitaire studenten wel het geval is.
Prestatiedruk en stress
De hoge prestatiedruk en stress onder mbo’ers ligt volgens het rapport niet aan de individuele student. Overigens is de student, samen met ouders, onderwijsinstellingen, de overheid en de maatschappij wel verantwoordelijk voor het aanpakken van de stress.
Begeleiding
Er is vanuit de studenten gezien meer behoefte aan begeleiding dan dat er nu beschikbaar is. Docenten zijn volgens het rapport erg belangrijk in het verlichten van stress. Mbo-studenten geven daarnaast nog aan dat ze bij toetsen veel liever een persoonlijke aanpak zien. Daarbij wordt het individuele leertraject als uitgangspunt genomen.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk