Mbo-instellingen bekroond voor hun stappen in verduurzamen van onderwijs

Vandaag zijn bij het MBO Symposium Duurzaam Denken & Doen ‘24 de SustainaBuls MBO uitgereikt. Voor het tweede jaar op rij is Albeda koploper. ROC Mondriaan is verkozen tot versneller en ROC van Amsterdam – Flevoland tot kickstarter. Dat meldt Leren voor Morgen. 

De SustainaBul MBO is een jaarlijkse benchmark in het mbo die instellingen ondersteunt in hun ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid. Door deelname krijgen zij inzicht in hun sterke punten en verbeterpunten op het gebied van duurzaamheid en leren ze van elkaars succesvolle voorbeelden. De SustainaBul MBO is een initiatief van Coöperatie Leren voor Morgen, die zelf in oktober bekroond is als winnaar van de Trouw Duurzame 100 in de categorie wetenschap en onderwijs, en wordt geroemd om haar verbindende netwerk.

Ranking 

Dit jaar hebben 16 mbo-instellingen meegedaan aan de ranking. Zij vertegenwoordigen 48 procent van de mbo-studenten. Instellingen beoordeelden elkaar op de onderdelen strategie (integraal), onderwijsvisie, praktijk en bedrijfsvoering.

Laagste scores bij professionele ontwikkeling 

De hoogste scores zijn behaald op instellingsvisie (84 procent), waarbij er gekeken wordt naar de instellingsbrede visie op duurzaamheid. De laagste scores zitten bij professionele ontwikkeling, vooral bij niet-onderwijzend personeel (54 procent) Wel zit hierbij een kleine verbetering (+4 procent) ten opzichte van vorig jaar.

Duurzaam onderwijs 

Hoewel de visie op duurzaam onderwijs hoog scoort (73 procent), blijft de toepassing in het curriculum achter (59 procent). Dit roept de vraag op: hoe vertaal je een strategische visie naar concrete leeractiviteiten en meetbare resultaten? Ook pedagogiek en didactiek (49 procent) blijft achter. Wel is er een stijging van 11 procent in deze laatste categorie, wat duidt op een groeiende aandacht voor duurzame lesmethoden en pedagogisch handelen.

Stages en praktijkonderwijs 

De hoogste scores zijn in interne en externe communicatie, wat benadrukt dat instellingen hun duurzame ambities en inspanningen goed uitdragen. De laagste scores zijn voor (I)BPV - Stage en duurzaamheid (43 procent). Er liggen dus kansen voor een betere integratie van duurzaamheid in stages en praktijkonderwijs.

De meeste punten worden behaald op huisvestingsbeleid (71 procent), waar gevraagd wordt naar plannen, ambities en voorbeelden van duurzame huisvesting met aandacht voor o.a. circulariteit, CO2-neutraliteit, klimaatadaptatie. De laagste scores worden behaald op biodiversiteit (51 procent), een thema dat vaak minder prioriteit krijgt binnen organisaties.

Voorbereiding op duurzame toekomst 

Giuseppe van der Helm, directeur van Coöperatie Leren voor Morgen, benadrukt de waarde van de SustainaBul benchmark: “We zien dat in het jaarlijkse onderzoeksrapport “Staat van het onderwijs” weinig aandacht is voor de vraag of het onderwijssysteem studenten goed voorbereidt op een duurzame toekomst. Met het lerende netwerk van de SustainaBul MBO en het uitreiken van de jaarlijkse SustainaBul MBO ondersteunen we scholen om deze duurzame verandering in de praktijk te brengen en goede voorbeelden te delen. We feliciteren de winnaars en genomineerden van harte met hun prestaties."

Opvallend is ook dat het aantal practoraten binnen het mbo dat bezig is met duurzame ontwikkeling in de school is gestegen. Op dit moment zijn dat er 35 en 11 in oprichting.

Door: Nationale Onderwijsgids