De MBO Raad pleit voor een wettelijke opdracht, zodat mbo-scholen een grotere rol kunnen spelen in het onderwijs voor volwassenen. Commerciële opleiders, verenigd in de NRTO, zijn tegen. Zij vrezen dat een wettelijk vastgelegde taak voor publieke instellingen zal leiden tot oneerlijke concurrentie.
Onderzoek naar haalbaarheid
Momenteel is volwassenenonderwijs geen overheidstaak en wordt dit voornamelijk verzorgd door commerciële aanbieders zoals NCOI. Het onderzoek, uitgevoerd door onder andere CINOP en ROA, moet uitwijzen of publieke mbo-, hbo- en universitaire instellingen hier een toegevoegde waarde kunnen leveren. Dit zou bijvoorbeeld kunnen bij het aanpakken van laaggeletterdheid of inburgeringstrajecten.
Persoonlijke leer- en ontwikkelrekening
Het kabinet onderzoekt ook de mogelijkheid van een persoonlijke leerrekening, waarmee burgers zelf geld kunnen sparen voor scholing. Een eerdere poging met de STAP-regeling liep uit op een mislukking. Uit onderzoek blijkt dat dit model miljarden zou kosten en dat er momenteel geen budget is gereserveerd voor leven lang ontwikkelen.
Toekomst van leven lang leren
Het kabinet streeft naar een gezamenlijke LLO-agenda (Leven Lang Ontwikkelen) in samenwerking met sociale partners, regio’s en opleiders. De effectiviteit hiervan is echter onzeker, gezien het gebrek aan financiële middelen. Het beleid rond leven lang leren heeft al decennia moeite om van de grond te komen, wat cynici doet zeggen dat LLL eerder staat voor ‘Leven Lang Lullen’ dan voor Leven Lang Leren.
Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer