![Normal_leerlinge_basisschool](/uploads/article/article_image/11510/normal_leerlinge_basisschool.jpg)
ANTWERPEN - Uit onderzoek van de Universiteit van Antwerpen blijkt dat kinderen niet beter lezen als ze les krijgen in een kleine klas. Dat meldt Klasse, een Vlaams magazine voor docenten.
Sofie De Bondt, student aan het Instituut voor Informatie- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen, onderzocht het effect van klasgrootte op de leesprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.
De Bondt analyseerde de gegevens van 3415 leerlingen uit het vierde leerjaar basisonderwijs in Vlaanderen. De resultaten tonen aan dat er geen uitgesproken verband bestaat tussen de grootte van een klas waarin leerlingen zitten, en de prestaties die ze behalen op een leesvaardigheidtest.
“Het onderzoek toont aan dat de klasgrootte geen voorspeller is voor leesprestaties”, aldus De Bondt.
In Vlaanderen wordt juist geïnvesteerd in het kleiner maken van schoolklassen. Onlangs riep de PvdA in Nederland op hetzelfde te doen. Volgens PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing raken klassen te vol, waardoor sommige scholen op 'megastallen' beginnen te lijken.
© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink
Het betreft hier een onderzoek over leeS-prestaties. Dit zegt NIETS over kleinere klassen en betere leeR-prestaties. Meer menselijke aandacht voor kinderen komt altijd ten goede aan de ontwikkeling van kind naar volwassen mens en dat is geen onderdeel van het onderzoek geweest..
Leesprestaties basisonderwijs? Die zijn vooral afhankelijk van de situatie thuis. (Boekenkast, lezende ouders...) Het gaat om de persoonlijke (!) aandacht in kleine klassen, dus om OPVOEDING.