DEN HAAG - In een brief aan de leden van de Vaste commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap schrijven de Verenigde Bijzondere Scholen (VBS), de Besturenraad, VOS/ABB en andere besturenorganisaties de wens om geen uniforme eindtoets voor het basisonderwijs in te stellen. Liever zien zij dat scholen vrij zijn zelf te kiezen welke eindtoets zij willen afnemen onder hun leerlingen.
Met de brief reageren de besturenorganisaties op het wetsvoorstel voor deze uniforme eindtoets. "Toetsen zijn een hulpmiddel om vorderingen van individuele leerlingen vast te stellen. En dus niet bedoeld om scholen met elkaar te vergelijken", stelt algemeen directeur van de VBS Simon Steen, die vreest voor een 'afrekencultuur' en een te grote waarde van ranglijsten.
Naast de mening van de organisaties dat een dergelijke uniforme toets het kwalitatief vergelijken van scholen in de hand werkt, is deze toets in het wetsvoorstel ook alleen gericht op rekenen en taal. Daardoor doet deze geen recht aan de algemene vorming die ook onderdeel is van de schoolloopbaan van kinderen.
De besturenorganisaties menen dat de uniforme eindtoets overbodig is. Scholen maken namelijk al een tijd gebruik van leerlingvolgsystemen om de vorderingen van scholieren te kunnen meten aan de hand van periodieke diagnostische toetsen. Zij vinden dan ook dat scholen zelf prima in staat zijn deze manier van werken vorm te geven, zoals vastgesteld in het Bestuursakkoord Primair Onderwijs.
© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem