In het afgelopen jaar heeft een pilot met Birdy, een sociaal elektronische Leeromgeving plaatsgevonden. Tien basisscholen hebben de ELO uitgeprobeerd. CSS Breda is de ontwikkelaar van het product. Dit meldt CSS Breda.
Ervaringen en resultaten
Veel leerkrachten en leerlingen die deelnamen aan de Pilot zijn enthousiast over Birdy. Leerkrachten werken meer gedifferentieerd in de klas, maar voor sommige leerkrachten was het werken in een ELO een hele uitdaging vanwege de nieuwe didactische mogelijkheden.
Leerlingen vinden Birdy uitdagend en ze worden gestimuleerd tot meer actief leergedrag. Ze leren meer op hun eigen niveau en leren geleidelijk de regie over hun leerproces te krijgen. Dat is mogelijk als de leerkrachten wat meer ‘op hun handen gaan zitten’ en de sociale ELO inzetten om beter te reflecteren op de leerprestaties. Uit de Pilot blijkt dat juist dit laatste een krachtig antwoord is op de roep naar meer passend onderwijs.
De ervaringen met Birdy zijn positief, maar de invoering van een ELO ging bij de deelnemende scholen niet zonder slag of stoot. Uit de pilot bleek dat de nascholing van leerkrachten erg belangrijk is, het is daarom beter als deze minder vrijblijvend is. De nascholing is gericht op het interactief gebruik van de ELO in de klas. Een andere belangrijke voorwaarde is dat de leerlingen over geschikte werkplekken (laptop of pc met goede verbinding) beschikken.
De Birdy Case
Met de ervaringen van de Pilot heeft CSS Breda de Birdy Case geschreven. In de case zijn het doel, de missie en de ervaringen uit de Pilot beschreven. Daarnaast wordt uiteen gezet hoe een school Birdy kan invoeren en hoe leerkrachten getraind worden in het werken met de ELO. Het geeft scholen een goed beeld van wat de impact is van het inzetten van een ELO.
Nieuwe pilot
Scholen kunnen zich hier aanmelden voor deelname aan de nieuwe pilot.
© Nationale Onderwijsgids