Op twaalf basisscholen in Nederland ging dit schooljaar een experiment van start met tweetalig primair onderwijs. Hoewel de proef nog vijf jaar zal duren, lijken de eerste resultaten al positief. Ouders melden enthousiast hun kinderen aan. Critici zijn echter bang dat de aandacht voor de tweede taal ten koste zal gaan van het Nederlandse taalniveau van leerlingen. Dit meldt Profnews.
Staatssecretaris Dekker van Onderwijs kondigde aan dat de pilot met tweetalig onderwijs op de basisschool vijf jaar zal duren. Scholen beginnen met groep 1 en breidden de lessen elk jaar uit naar de volgende groepen. Scholen kunnen kiezen uit Frans, Duits of Engels maar de meeste scholen kiezen voor de laatste taal in het rijtje. Het doel is om de kinderen het normale basisschoolprogramma te laten volgen maar dan in twee talen. Door ouders wordt enthousiast gereageerd, zij melden hun kinderen massaal aan voor de pilot.
Sommige taaldeskundigen zijn echter minder blij. “Er worden nu al zoveel fouten gemaakt door scholieren, laat ze eert eens goed Nederlands leren, voor er andere talen bijkomen”, zegt een woordvoerder van de Stichting Taalontwikkeling. Maar volgens hoogleraar tweetalig onderwijs Rick de Graaff kunnen kinderen prima twee talen tegelijk leren. “Vroeg beginnen is juist goed”, aldus de hoogleraar.
© Nationale Onderwijsgids