Wethouder Janneke Sparreboom van Lelystad heeft afgelopen week certificaten uitgereikt aan mentoren die zich gedurende anderhalf jaar hebben ingezet voor het project School’s Cool. Daarmee is alweer de zevende groep van School’s Cool afgerond. Binnen het project begeleiden mentoren een kind in groep 8 van de basisschool, dat een steuntje in de rug nodig heeft om een goede overstap te maken naar de middelbare school. Persoonlijke individuele begeleiding en de relatie tussen de mentor, het kind en de ouders staat hierbij centraal. De leerlingen hebben het project afgerond met een diploma.
School’s Cool wordt inmiddels op vijftien ocaties in Nederland uitgevoerd waarvan Lelystad er één is. Het project is in Lelystad erg succesvol gebleken, aangezien van alle jongeren die aan het project hebben deelgenomen, er nog niemand voortijdig is uitgevallen.
Van april vorig jaar tot afgelopen oktober hebben de mentoren 32 kinderen begeleid bij de overgang van groep acht van de basisschool naar de eerste klas van het voortgezet onderwijs. De kinderen hebben geleerd gestructureerd huiswerk te maken en zich beter te concentreren en zich beter aan afspraken te houden. Ook zijn ouders bij de school betrokken en is er een betere communicatie ontstaan tussen ouder en kind, waardoor ouders meer zicht krijgen op de situatie van hun kind op school. Alle kinderen zijn over gegaan naar het tweede leerjaar.
De mentor komt wekelijks ongeveer anderhalf uur bij het kind thuis en helpt het om te gaan met zaken als het bijhouden van de agenda, plannen van en helpen met huiswerk, stimuleren van lezen en het leren informatie te begrijpen. Daarnaast is het praten over de nieuwe situatie ook belangrijk: hoe ga je om met al die verschillende leraren en nieuwe klasgenoten? Ouders worden door de mentor ook bij het schoolleven betrokken. Juist de relatie tussen de mentor, het kind en de ouders vormt de basis van het beoogde succes van het mentorproject.
© Nationale Onderwijsgids