Veel scholen werken met programma's tegen pesten die zijn afgekeurd door de speciale commissie van de overheid. Dat zou blijken uit een inventarisatie van de NOS. Het nieuwsprogramma ging langs bij diverse bedrijven en organisaties die de afgekeurde programma's aanbieden. Deze zeggen niet minder klandizie te hebben dan voorheen. “Onvoorstelbaar”, reageert kinderombudsman Marc Dullaaert, “dat er nog zo veel scholen met niet-bewezen of zelfs schadelijke anti-pestprogramma's werken”. Dit meldt de NOS.
Voorzitter Rinda den Besten van de PO Raad relativeert de bevindingen van de NOS in een reactie: “Iedere school is anders. Ieder schoolbestuur mag zelf bepalen hoe ze pesten willen aanpakken en welke methode ze daarvoor willen gebruiken”. De koepelorganisatie voor het primair onderwijs heeft zich destijds samen met de VO Raad verzet tegen het plan om alleen de door de commissie goedgekeurde programma's tegen pesten toe te staan. En met succes. De sectorraden zijn van mening dat de vrijheid van onderwijs in het geding komt als de overheid lesmethodes gaat voorschrijven.
In het voorjaar van 2014 kreeg een commissie van de overheid de opdracht 61 bestaande anti-pestprogramma's te beoordelen. Geen van de programma's bleek aan alle gestelde criteria te voldoen. Uiteindelijk werden negen programma's voorlopig goedgekeurd. Mogelijk dat nog meer programma's een goedkeuring krijgen als na onderzoek hun effectiviteit wordt bewezen. Voorzitter Daan Wienke van de commissie had verwacht dat scholen vanzelf zouden kiezen voor de goedgekeurde methodes. Het tegendeel lijkt waar. Volgens de NOS is er sindsdien zelfs meer vraag naar enkele van de afgewezen programma's en ook de jeugdzorg en GGZ maken gebruik van afgekeurde methodes.
Staatssecretaris Dekker van Onderwijs verwacht dat scholen vanzelf overstappen naar de goedgekeurde antipest-methodes. “Als je als school nou kunt kiezen, waarom zou je dan niet kiezen voor een methode waarvan wetenschappelijk is bewezen dat die werkt?” Daarbij benadrukt de staatssecretaris dat er een nieuwe wet komt die scholen verplicht om pesten tegen te gaan.
© Nationale Onderwijsgids
Effectieviteit hangt sterk af van mensen die het toepassen. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Leefstijl. Deze wordt in 95 landen succesvol toegepast. Activiteiten die gericht zijn op preventie en persoonlijkheidsontwikkeling. Aanvullend wordt er veel gebruik gemaakt van de NoBlame methode (StaOp). Scholen: Wat werkt, dat werkt. En bereid je mensen goed voor. Dat is de sleutel voor succes.
vervolg: Daar staat namelijk in dat GEEN ENKELE methode is goedgekeurd, maar dat er 13 als KANSRIJK zijn aangemerkt en waarvan de effectiviteit nog moet worden onderzocht. Er is op dit moment dus geen enkele methode beschikbaar waarvan wetenschappelijk de effectiviteit ONAFHANKELIJK is aangetoond.
Er wordt hier door de staatsecretaris gesproken over "methodes waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze effectief zijn." Mag ik de heer Dekker verzoeken het rapport van de commissie nog eens goed door te nemen.
Er zijn wetenschappelijke inzichten die bevestigen dat er verkeerde inzichten heersen over de gepeste. Er zijn dan ook verkeerde protocollen, die kunnen leiden tot kindermishandeling van de gepeste op school: https://www.dropbox.com/s/c1ev6wys6jdx62y/Pesten%2BMisverstanden%2BGevaar.pdf?dl=0 , dus mogen scholen er op aangesp[roken worden.
Ik heb me nooit afgevraagd waarom mijn kind werd gepest, ik heb me afgevraagd waarom dat andere kind ging pesten. Nu weet ik hoe dat komt en waarom al die methodes volkomen zinloos zijn. Pesten is erg, maar de waanzinnige aanpak van pesten is véél erger! Het Pestbriefje is inmiddels in gebruik op 80 PO- en SO-scholen in België en Nederland.
Een aanpak afwijzen omdat je die 'idiosyncratisch' vindt, een definitie van pesten afwijzen omdat die niet dezelfde is als de jouwe, niet luisteren naar ouders, organisaties, leerkrachten en zelfs niet luisteren naar gepeste kinderen is allerminst professioneel. Waar haalt de wetenschap de arrogantie vandaan om te bepalen hoe de school MIJN kind moet behandelen?
Wanneer je een beoordelingscommissie samenstelt uit alléén wetenschappers dan beoordeel je niet op effectiviteit maar op de wetenschappelijke waarde. En als je de betrokkenheid van een commissielid van een 'goedgekeurde' methode toestaat, dan word je belazerd! Dus wordt wakker meneer Dullaert.
De meeste scholen en bijna alle leerlingen weten dat je met de programma's die op het lijstje met goedgekeurde programma's staan, het echte pesten niet kunt voorkomen en op kunt lossen. Wie meer wil lezen: het gratis e-boek 'De Nieuwe Kijk op Pesten' is te downloaden via de website www.pestaanpak.nl