Normal_kinderen_internet

Bedrijven hebben het al jaren moeilijk om aan goede programmeurs te komen. Dit komt omdat de kloof tussen onderwijs in ICT te groot is. Daarom vraagt Codeweek vanaf 10 oktober aandacht voor 'het lezen en schrijven van de toekomst'. De European Code Week loopt tot en met 17 oktober. Dat meldt Worth Internet Systems.

Tijdens de Code Week doet Worth Internet Systems mee aan de derde editie van Devoxx4Kids, een initiatief van de Stichting Devoxx4Kids. Hierbij leren kinderen van 10 tot 14 jaar spelenderwijs programmeren in een aantal workshops. “Het onderwijs loopt achter op het bedrijfsleven”, stelt Ernout van der Waard, directeur van Worth Internet Systems. “Er wordt niet of nauwelijks aandacht besteed aan programmeren. Bovendien is de kennis van docenten niet toereikend. Programmeren zou onderdeel moeten zijn van het (basis)onderwijs. Op den duur zullen er dan meer leerlingen doorstromen naar relevante HBO- en universitaire opleidingen en uiteindelijk naar de arbeidsmarkt.”

Voormalig eurocommissaris Neelie Kroes lanceerde onlangs al het CodePact. Dit samenwerkingsverband van publieke en private partijen wil Nederlandse kinderen de kans geven te leren programmeren om hen tot krachtige, zelfstandige denkers te maken. Volgens de voormalig eurocommissaris is er door alle technologische ontwikkelingen een nieuwe taal ontstaan. Door deze taal te leren kunnen kinderen nieuwe mogelijkheden niet alleen passief ondergaan, maar er ook actief mee aan de slag.

Van der Waard: “Het kabinet laat zich dit najaar door Platform Onderwijs 2032 informeren over welke kennis en vaardigheden leerlingen op school zouden moeten leren om klaar te zijn voor de toekomst. Programmeren speelt hierin een belangrijke rol en dat is natuurlijk fantastisch, maar we moeten uitkijken dat we niet opnieuw het wiel gaan uitvinden. Neem een voorbeeld aan Engeland. Daar is programmeren al een onderdeel van het lesprogramma op scholen en het bedrijfsleven levert daar een belangrijke bijdrage aan. Er zijn in Nederland al veel initiatieven en samenwerkingsverbanden. Laat het onderwijs daar actief bij aanhaken.”

© Nationale Onderwijsgids