Normal_euro_geld_kind_smokkel_handel

Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs zullen kijken of het systeem van onderwijsfinanciering aangepast kan worden. Deze toezegging deden de bewindslieden tijdens het Kamerdebat over de onderwijsbegroting. In het huidige systeem blijkt vaak niet duidelijk waaraan scholen hun budget van de overheid precies besteden. Dit melden het Financieele Dagblad en de Telegraaf.

Scholen krijgen hun budget van de overheid in een keer betaald, de zogenoemde 'lumpsum'. De overheid heeft deze lumpsum-financiering ingevoerd om scholen geheel de vrijheid te geven in hun bestedingen. Ook leidt deze betalingswijze tot minder administratieve rompslomp voor de scholen.

Zowel de Tweede Kamer als de onderwijsvakbonden maken nu bezwaar tegen dit systeem omdat ook extra geld dat voor speciale doelen wordt uitgekeerd in de lumpsum verdwijnt. Vervolgens kan niet worden nagegaan of scholen het extra geld ook voor de  beoogde doeleinden gebruiken. Zo trok het ministerie vorig jaar 150 miljoen euro extra uit om 3000 banen te creëren voor jonge leerkrachten. Ook is er extra geld gegaan naar het verbeteren van het rekenonderwijs. Volgens de Tweede Kamer is het de vraag of de miljoenen ook daadwerkelijk aan deze doelen zijn besteed. De Algemene Onderwijsbond vermoed dat scholen het geld vooral hebben gebruikt om gaten in de eigen begroting op te vullen.

Staatssecretaris Dekker benadrukt dat de lumpsum-financiering scholen geen vrijbrief geeft om geld aan iets anders uit te geven dan waarvoor het bedoeld is. Zo liggen er prestatie- en kwaliteitsafspraken vast waarop de Onderwijsinspectie toeziet. Toch beloofde hij na te gaan of er alternatieven zijn voor het huidige betalingssysteem waarbij de resultaten beter gecontroleerd kunnen worden.

© Nationale Onderwijsgids