Normal_leren__huiswerk__schrijven__klas__leerling__schrift__rekenen

Wetenschappers van het VUmc in Amsterdam doen in samenwerking met de CALO op Windesheim Zwolle onderzoek naar het effect van een nieuw lesprogramma waarbij kinderen bewegend leren tijdens de rekenlessen. In het lesprogramma leren kinderen uit groep 7 in 5 weken jongleren terwijl ze tegelijkertijd de tafels oefenen. Dat meldt SMART MOVES!.

De kinderen leren jongleren middels een aantal korte instructievideo's. De onderzoekers kijken wat het effect is op de rekenvaardigheid en de mate van automatiseren. Bekend is dat intensievere beweegprogramma's meer effect hebben op bijvoorbeeld rekenprestaties dan minder intensieve. Ook is bekend dat de motorische vaardigheden samenhangen met hogere cognitieve functies. Maar wat nog niet bekend is, is bijvoorbeeld welk moment en welke duur het meeste effect hebben. Het VUmc is nog op zoek naar scholen die mee willen werken aan het werken tussen eind februari en eind april 2017. Scholen die interesse hebben of meer informatie willen kunnen contact opnemen via a.singh@vumc.nl.

Vorig jaar bleek al dat kinderen die veel bewegen in de klas de lesstof beter op blijken te pikken. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen bleek dat kinderen die bewegend leren rekenen en spellen de lessen sneller oppikken dan klasgenootjes die stilzitten tijdens de les. De onderzoekers verklaren dat door bewegen adrenaline vrij komt in de hersenen waardoor de kinderen de lesstof beter opnemen. Al na twee jaar bewegend leren boeken de scholieren een leerwinst van vijf maanden. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids