Afgelopen jaren is er veel aandacht uitgegaan naar de vakken taal en rekenen. Het vak wereldoriëntatie heeft hier in veel gevallen onder geleden. Door de maatschappelijke discussie over het onderwijs van de toekomst zijn basisscholen zoekende naar een goede invulling van het vak wereldoriëntatie. Dat meldt Malmberg.
De meeste basisscholen geven invulling aan wereldoriëntatie met de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. Kennisoverdracht staat meestal in deze lessen centraal. Maar vandaag de dag is dit niet meer voldoende. Anton Bakker, onderwijsadviseur en leerlijnauteur vaardigheden van de wereldoriëntatie-methode Naut Meander Brandaan ziet dat er binnen schoolteams veel discussie is: “Je ziet dat scholen met vragen zitten. Bijvoorbeeld of kennisoverdracht nog wel belangrijk is en in welke mate de kinderen vrij gelaten moeten worden en wat de rol van de leerkracht is.”
Scholen zijn hard aan het werk om 21e eeuwse vaardigheden en wetenschap en techniek een plek in hun onderwijs te geven. Maar eenvoudig is dat niet: hoe haalbaar is het om letterlijk tientallen nieuwe doelen aan een drukke lesweek toe te voegen? In opdracht van uitgeverij Malmberg heeft Bakker daarom het vijf-taken-model bedacht: “Ik ben uitgegaan van situaties die kinderen in hun leven gaan tegenkomen, waarbij ze vele vaardigheden nodig hebben. Met dit model maken we de vaardigheidsdoelen concreet en herkenbaar. Kinderen leren op deze manier de vaardigheden die nodig zijn om resultaten te bereiken.”
Met het vijf-taken-model hebben basisscholen de zekerheid dat ze voldoen aan de nieuw gestelde doelen, zonder dat de lesweek drukker wordt. Om leerkrachten kennis te laten maken met dit nieuwe model, heeft Bakker de whitepaper ‘21e eeuwse vaardigheden en wereldoriëntatie, zo doet u dat’ geschreven. Naast de uitleg van het vijf-taken-model, worden scholen aan de hand van verschillende werkvormen ook geholpen op welke manieren je als school het vak wereldoriëntatie kunt vormgeven.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids