Normal_klas__kinderen__po__so__groep__jongens__ict__laptop__tablet

Nederland loopt achter met het gebruik van technologie in het onderwijs. Dat zou blijken uit een onderzoek onder onderwijsleidinggevenden uit tien landen door Smart Technologies. Nederland eindigde op de laatste plaats in het onderzoek. Dit meldt Computable.

Bij onderwijstechnologie gaat het om (elektronische) leermiddelen en ict. Het gebruik van deze middelen blijkt de leerprestaties van leerlingen positief te beïnvloeden. Toch maken Nederlandse scholen nog relatief weinig gebruik van de beschikbare technologieën.

Voor het onderzoek werden bijna vijfhonderd leidinggevenden in het onderwijs gevraagd naar de inzet van onderwijstechnologie op hun school. De onderwijsleiders kwamen naast Nederland uit China, de Verenigde Staten, Canada, Duitsland, Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland en Spanje.  Gemiddeld scoren scholen hun benutting van technologiemogelijkheden op 63,03 (op een schaal van 100). Nederland blijft steken op een score van 59,9.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids