De eerste Monitor 10-14 onderwijs is uitgebracht. Hierin worden de ontwikkelingen van 6 scholen beschreven die in de afgelopen jaren onderwijs aan kinderen van 10 tot 14 jaar zijn gestart. Dit meldt Oberon.
- Verschillende CAO’s voor po en vo. Dit heeft als gevolg dat leraren binnen 10-14 onderwijs een verschillende waardering krijgen voor dezelfde werkzaamheden.
- Bevoegdheden van leraren voor één schooltype. Doordat de meeste leraren geen bevoegdheid voor po en vo hebben, is vaak dubbele bezetting nodig.
- Gescheiden geldstromen voor po en vo. Hierdoor moeten er voor twee aanvragen worden ingediend voor een subsidie.
- Verplichting van Eindtoets en schooladvies. Binnen 10-14 onderwijs is de eindtoets in feite een tussentoets. Het toetsmoment is strijdig met de visie achter 10-14 onderwijs, namelijk een doorgaande ontwikkeling.
- Verschillende onderzoekskaders voor po en vo. Voor 10-14 onderwijs gelden twee onderzoekskaders, voor po en vo. Het is wel de ervaring van de initiatieven dat de Inspectie constructief meedenkt
- Geen eigen BRIN-nummer. De initiatieven vallen deels onder een po-school en deels onder een voschool. Ze hebben geen eigen BRIN-nummer en ook geen eigen MR. Een ander nadeel is dat ze bepaalde subsidies mislopen, zoals die voor kleine initiatieven.