De rekenvaardigheid van leerlingen op de basisschool neemt al jaren significant af. Dit terwijl rekenen voor leerlingen belangrijk is om goed te functioneren in het vervolgonderwijs, op de arbeidsmarkt en in de maatschappij. Met de introductie van het gezelschapsspel Formula is er een nieuwe methode om spelenderwijs de rekenvaardigheid te verbeteren. Het educatieve kaartspel vergroot het zelfvertrouwen om te rekenen en zorgt voor meer plezier, inzicht en creativiteit met getallen. Bij Formula wint niet altijd de beste rekenaar, waardoor het voor iedereen leuk blijft om te spelen. Dit meldt Formula Games.
NOG
Nieuw kaartspel Formula verhoogt spelenderwijs rekenplezier bij kind
-Amerikaans onderzoek toont aan dat leerlingen gedurende de zomervakantie 2,6 maanden aan opgebouwde rekenkennis verliezen. Recentere onderzoeken uit Oostenrijk en Zweden bevestigen het bestaan van ‘de zomerdip’. Alon Nir, ontwikkelaar van Formula: “Er zijn verschillende digitale apps om de terugval door de zomervakantie te voorkomen, maar het is voor ouders al een hele uitdaging om hun kinderen tijdens de vakantie achter een scherm vandaan te krijgen. Het spelen van een fysiek kaartspel wordt door zowel (groot)ouders als kinderen als een gezellige activiteit gezien. Dat de kinderen niet eens door hebben dat ze door het spel ook nog beter worden in rekenen, is natuurlijk een bijzonder fraaie bijkomstigheid.”
Formula is een educatief gezelschapsspel dat de rekenvaardigheid en het plezier in rekenen merkbaar verbetert. Het zelfvertrouwen om te rekenen wordt spelenderwijs vergroot en het helpt om meer inzicht en creativiteit met getallen te krijgen. Iedere speler kan op zijn eigen niveau spelen. Het rekenspel is uniek in de zin dat de spelers zowel de som (de formule) als het antwoord moeten geven. Degene die als eerste al zijn kaarten kwijt is heeft gewonnen. Aydin Cihangir, directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut en van Foutloos Rekenen, is positief over fan van Formula. “Formula houdt spelenderwijs de kennis actief, vergroot inzicht en stimuleert de creativiteit met getallen. Wij bevelen het onze cursisten aan.”
Formula biedt in de klas veel mogelijkheden als toevoeging op de schoollessen. In groep 3 worden met het spel voornamelijk plus- en minsommen gemaakt. In groep 5 kan een leerkracht afspreken dat er alleen vermenigvuldigd en gedeeld mag worden, zodat de tafels goed geoefend worden. In groep 7 kunnen eenvoudig de breuken worden toegevoegd. Er zijn dverse variaties mogelijk.
Door: Nationale Onderwijsgids