'Coronacrisis zorgt voor meer zicht op kwetsbare leerlingen'

Onderwijs op afstand door de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat docenten meer zicht hebben op kwetsbare leerlingen, vindt ruim een kwart van de leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. Daarnaast is de helft ontevreden over het contact met de jeugdhulp, blijkt uit een landelijke enquête van het onderzoeksprogramma De Monitor (KRO-NCRV) en DUO Onderwijsonderzoek & Advies. Dit meldt DUO.

Door onderwijs op afstand tijdens de coronacrisis heeft 27 procent van de basisscholen en 31 procent van de middelbare scholen meer zicht gekregen op kwetsbare leerlingen. Op basisscholen gaat het om gemiddeld 5 leerlingen per school, in het voortgezet onderwijs zijn dat er 11 gemiddeld. 
 
Over de samenwerking tussen de school en instanties zoals de jeugdzorg, politie en wijkteams zijn de docenten niet uitgesproken positief. 13 procent van de basisschoolleraren en 10 procent van de docenten in het voortgezet onderwijs vindt zelfs dat de samenwerking slecht verloopt. De helft van de scholen herkent het beeld dat de kennis van instanties (zoals de jeugdzorg, politie en wijkteams) over gezinnen en de problemen van de kinderen in deze gezinnen niet of onvoldoende wordt gedeeld met de school. En bijna een derde weet niet of de hulpverlening aan de kwetsbare leerlingen van hun school in de periode tussen 16 maart en nu op niveau is gebleven.
 
Klik hier voor het hele rapport Zorgleerlingen in beeld.
 
Door: Nationale Onderwijsgids